„Matt Damon áll a legközelebb ahhoz a képhez, amit az átlag amerikaiakról gondolunk” - Alexander Payne

Hollywood egyik legegyedibb hangú rendezője, Alexander Payne a Kicsinyítéssel elkészítette a karrierje első nagy költségvetésű filmjét. Az új kihívásokat jelentő vizuális effektusokról és Matt Damonról is volt mit mesélnie.

56 éves.

 

Filmjei többsége a magányról szól.

 

Forgatókönyvíróként az Utódokért és a Kerülőutakért is Oscar-díjat kapott.

Miért volt annyira nehéz finanszírozni a Kicsinyítést? Mégiscsak ön Alexander Payne, a világ egyik legjobb filmrendezője! 
 
Igen, én vagyok Alexander Payne, de ez csak egy bizonyos büdzsé eléréséig jelent valamit. Ha ezt túllépem, már minden azon múlik, hogy az ötletemben látják-e a profit lehetőségét. Ugyan készítettem már hat filmet, de egy sem volt köztük, ami százmillió dolláros bevételt hozott volna. Mindegyik sikeres volt, de hollywoodi mércével nézve szerény mértékben, és a Kicsinyítésnek minden korábbi mozimnál nagyobbat kell szólnia ahhoz, hogy profitot termeljen. Próbáltam úgy megálmodni, hogy ne legyen túl drága. Manapság a filmek túl költségesek, ami nagy terhet jelent a stúdióknak, és ezt éreztetik is a rendezőkkel. Ez elképesztően nagy nyomást jelent, ami nem tesz jót az alkotóknak. Persze akadnak kivételek. A Kicsinyítésnél fontos volt számomra, hogy több országban forgathassak, és vizuális effektusokra is szükségem volt. Ez volt az alap, ebből nem engedhettem. 
 
Végül hogyan állt össze a költségvetés? 
 
Nagyon nehezen. Annyi idő alatt, hogy közben két másik filmet is leforgattam. Soha nem mondtam le róla, úgy éreztem eljön majd hozzá a megfelelő pillanat. Aztán 2015-ben a Paramounttól Brad Grey – aki sajnos azóta már nincs köztünk – egyszer csak azt mondta nekem, hogy „Tudom, hogy papíron nincs értelme, de akkor is megcsináljuk”.  
 
Milyen érzés volt ezúttal egy nagy költségvetésű filmet forgatni? 
 
Mindig jó, ha új kihívásokkal találkozhatok. Azt jelentette, hogy a megszokottnál jóval nagyobb stábbal dolgozhattam. Meg kellett tanulnom a vizuális effektusok használatát. Sokkal több idő állt rendelkezésemre a forgatásra, mint általában, és mivel az effektusok igencsak időigényesek, az utómunkára is sokkal több időm volt. A vágómmal általában mindig tartunk egy kis pihenőt, hogy később kipihenten, szinte külső szemlélőként nézhessünk az anyagra, de itt erre nem volt lehetőség: a vizuális effektusok miatt minden héten foglalkoznunk kellett a Kicsinyítéssel.  
 
Mit gondol arról, hogy a filmet a kritikák politikai szatírának tartják? 
 
Szerintem is ez az eddigi legpolitikusabb mozim. Leginkább a korai filmjeimmel, az Ez az életemmel és a Gimiboszival áll rokonságban. Ugyan vígjátékokról van szó, de a mondanivalójuk nagyon is komoly. Persze én és Jim Taylor (Payne állandó forgatókönyvírója – a ford.) nem vagyunk kifejezetten politikus filmkészítők. Minket inkább a történetek emberi oldala érdekel, ugyanakkor az emberi történetek gyakran politikai környezetben játszódnak. Nézd meg az elnökünket! Először az Egyesült Államok elnökét látod, de aztán meglátod benne a pszichodrámát is, ahol a tétek jóval nagyobbak, mint általában. Az ő története egyszerre politikai és emberi. 
 
Christoph Waltz szerint ön meglehetősen szőrszálhasogató a forgatáson. Egyetért? 
 
Igen, de ez leginkább annak köszönhető, hogy a Kicsinyítés forgatása előtt nem volt időm együtt próbálni a színészekkel. Ha erre lett volna lehetőségünk, akkor már ott kidolgozhattuk volna a karakterek finomságait, de próbák híján ezt élesben, a kamerák előtt kellett megtennünk. Persze ez rendben van így, ez a filmkészítés. Ugyanakkor rendezőként a lehető legjobbat kell kihoznom a színészeimből, és erre csak a forgatáson nyílik lehetőségem. Először hagyni szoktam, hogy a színészek kipróbálják a saját ötleteiket, aztán viszont szőrszálhasogatóvá válok, és kérem őket, hogy kicsit lépjenek ebbe vagy abba az irányba stb. 
 
A forgatókönyv írásakor konkrét színészekre írja a szerepeket? 
 
Igen, de általában olyan színészekre gondolok, akik nem számítanak reális opciónak a szerep eljátszására. A Schmidt történetének főszerepét például William Holdenre írtam, az Ez az életem esetében pedig Giulietta Masina járt a fejemben. Ha konkrét színészekre írom a szerepet, ez sokszor segít. Vajon hogyan játszaná ő ezt vagy azt a jelenetet? Hallasz egy hangot a fejedben, és ez inspirál. 
 
Kire gondolt, miközben a Kicsinyítést írta? 
 
Jack Lemmon kiváló lett volna. (nevet) 
 
És hogy jött Matt Damon? 
 
Matt Damon áll a legközelebb ahhoz a képhez, amit az átlag amerikaiakról gondolunk. Pár éve még Tom Hanks is eljátszhatta volna a szerepet, de ő már ötvenes, hatvanas szerepeket játszik, nekem meg egy negyvenes színészre volt szükségem. 
 
Tulu/UIP-Duna Film
2018.01.08
|


Film premierek

Ocean’s 8 – Az évszázad átverése

amerikai akcióthriller, 110 perc, 2018

Merülés a szerelembe

amerikai-francia-német-spanyol romantikus filmdráma, 112 perc, 2017

Kszi, Simon

amerikai romantikus filmdráma, 110 perc, 2018

Gombos Jim és Lukács, a masiniszta

német családi film, 105 perc, 2018

Felelsz vagy mersz!

amerikai horror, 100 perc, 2018
Játék
Az idei Ünnepi Könyvhétre jelentette meg a Kossuth Kiadó Muszatics Péter Bécs, Budapest, Hollywood című könyvét, melyben a szerző a múlt század eleji Hollywoodba kalauzolja az olvasót, ahol a Közép-Európából származó alkotók jelentős hatással voltak az amerikai filmgyártásra.
Filmek a TV-ben
H
18
K
19
Sze
20
Cs
21
P
22
18:10
Hulk
amerikai akciófilm, 2003
18:10
Harry Potter és a Főnix Rendje
amerikai-angol kalandfilm, 2007
18:10
A jég fogságában 1.
angol-új-zélandi katasztrófafilm, 2011
18:15
Zarafa
francia-belga animációs film, 2012
18:20
Phillips kapitány
amerikai dráma, thriller, 2013
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.