„Egy cigány főhőssel szerettünk volna elmesélni egy olyan történetet, ami nem a megszokott cigány sztereotípiákra épül” - Lengyel Balázs

A Pesti Est exkluzív interjúja
Lengyel Balázs nevével mostanáig főképp forgatókönyvírói minőségben találkozhattunk, pedig ő elsősorban rendezőként gondolt magára, de csak most jött el az ideje a váltásnak. Első nagyjátékfilmje, a merész és különleges Lajkó – cigány az űrben apropóján beszélgettünk.

A filmhu forgatókönyvíró iskolájában tanulta a szakma alapjait.

 

Az első filmes munkája egy londoni vágóstúdióban volt.

 

Ő volt az Aranyélet második évadának vezető írója.

Nehéz volt meggyőzni a Filmalapot, hogy elsőfilmesként egy ilyen komplex mozit rád bízzanak, mint a Lajkó? 
 
Az utolsó pillanatig rettegtem, hogy elkaszálják a filmet a pályázás valamelyik szakaszában, de végül sosem így történt. A Lajkó előkészítésekor írtuk és forgattuk le A répa című kisfilmemet – ami világában és humorában azért sokban emlékeztet a Lajkóra –, és be is mutattuk a Friss Húson. Meg akartuk mutatni, hogy mit tudunk, ami talán sikerült is, mert a vetítés után odajött hozzánk Havas Ágnes, a Filmalap igazgatója is gratulálni. Pár héttel később kiderült, hogy megcsinálhatjuk a filmet. Talán volt összefüggés, talán nem, ezt csak ők tudhatják. 
 
A film premierje eredetileg december végére volt beharangozva. Miért csúsztatok el? 
 
A Lajkónak nagyon komplex utómunkája volt, sok benne a VFX, vagyis a videotrükk, és a hangutómunka sem számít szokványosnak az űrutazós jelenetek miatt. Sajnos jellemző magyar filmes betegség, hogy egy produkció utómunkái ennyire elhúzódnak, és minél tovább tolódik, annál nehezebb egyben tartani.  
 
Meglepően sok VFX van a filmben, pláne magyar filmekhez képest… 
 
Tudtuk, hogy rengeteg ilyen kép lesz benne, ezért nagyon korán belekezdtünk. A történetünknek egy komoly része Bajkonurban játszódik, amit csak részben forgattunk meglévő helyszíneken és épített díszletben, a nagy részét folyamatosan ki kellett egészíteni utómunkában, hogy ezt a sztyeppés, félsivatagos kazah hangulatot visszaadja. 
 
Honnan jött a film meredek alapötlete? 
 
Talán bénán fog hangzani, de egyszer arra ébredtem, hogy nem jutott eszembe az első magyar űrhajós neve, és a feleségem segített ki Farkas Bertalannal. Akkor jött az alapötlet, hogy mi van, ha nem ő volt az első magyar az űrben, hanem még Gagarin előtt voltak fent emberek, akiket gyakorlatilag csak tesztpatkányként lőttek ki, és akik közt egy magyar is volt. Aztán innen fejtettük tovább a szálakat az írótársam, Lovas Balázs segítségével. 
 
Amúgy tényleg léteznek ilyen összeesküvés-elméletek? 
 
Lehet találni ilyen történeteket. Sok a találgatás, de szinte lehetetlen bármit bizonyítani, mert ezek szupertitkos katonai műveletek voltak. Persze a filmem elsősorban szatíra, és nem az a célom vele, hogy meggyőzzem a nézőt arról, hogy márpedig ez így történt. 
 
Bajkonurt mi alapján rekonstruáltátok? 
 
Miután az védett katonai terület volt a hidegháború idején, nincsenek róla archív képek. Egyedül Gagarin szobájáról lehetett találni egy képet, amit reprodukáltunk is a filmben, de az csak egy szoba. Bajkonurnál így az lett a kiindulópontunk, hogy hogyan néztek ki az ötvenes években a laktanyák és a katonai létesítmények. Továbbá arra is kellett figyelnünk, hogy még Gagarin kilövése előtt járunk, szóval ez még nem a létező Bajkonur, hanem az épülő Bajkonur. 
 
A filmedben komoly szerepe van Brezsnyevnek is. Nem tartottál attól, hogy a Sztálin halála alkotóihoz hasonlóan az oroszok rád is pikkelni fognak majd? 
 
Persze, tartok ettől, de ez a történet egyik motorja, amin nem változtathattam. A reakciójuk azért eléggé meglepett. Nem hinném, hogy például egy Kádár-paródiáért 2018-ban sokan megorrolnának rám idehaza, viszont az oroszoknál több helyről is jött olyan visszajelzés a casting idején, hogy számukra Brezsnyev egy hős, és csak mi gondoljuk róla azt, hogy diktátor volt. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem szimplán csak kifigurázzuk Brezsnyevet, hanem nagyon különleges karakternek állítjuk be, de erről többet nem mondhatok. 
 
Miért volt fontos számodra, hogy a címszereplőd roma származású legyen? 
 
Egy cigány főhőssel szerettünk volna elmesélni egy olyan történetet, ami nem a megszokott cigány sztereotípiákra épül, amiket például a Kusturica-filmekből ismerhetünk. Szerettünk volna egy olyan karaktert találni, aki ilyen világból jön, de felnőttként már nagyon-nagyon visszafogott, szinte érzelemmentes figura, aminek az eredetét elég hamar megmutatjuk a filmben. 
 
Tulu
2018.03.26
|


Film premierek

A kém, aki dobott engem

amerikai akcióvígjáték, 117 perc, 2018

Szoba gyerekkel kiadó

francia vígjáték, 105 perc, 2018

Skate Kitchen

amerikai filmdráma, 100 perc, 2018

Nem vagyok boszorkány

angol-francia-német filmdráma, 93 perc, 2017

Eldorádó

német-svájci dokumentumfilm, 90 perc, 2018

Az elrabolt hercegnő

ukrán animációs film, 85 perc, 2018

A védelmező 2.

amerikai akcióthriller, 121 perc, 2018
Játék
A világhírű mexikói festőnő képei először láthatók Budapesten!
Filmek a TV-ben
H
13
K
14
Sze
15
Cs
16
P
17
18:10
Bazi rossz Valentin-nap
amerikai romantikus vígjáték, 2009
18:15
Maja, a méhecske
német-ausztrál animációs film, 2014
18:15
Holt költők társasága
amerikai filmdráma, 1988
18:20
Az oroszlán télen 1.
amerikai történelmi dráma, 2003
18:25
Több mint testőr
amerikai akciókrimi, 1992
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.