„Én sem tudtam volna ebből a sztoriból jobb filmet készíteni” - Peter Jackson

Új-Zéland rendezőzsenije ugyan az életműve javát Tolkien regényeinek filmre adaptálásával töltötte, de még ennyi film után sem csillapodott a mesélőkedve. Rendezőként egy I. világháborús dokumentumfilmmel volt elfoglalva, ám producerként és íróként így is felügyelte a Ragadozó városok című gigantikus látványmozi munkálatait.

57 éves.

 

Pályáját olcsó horror-vígjátékokkal kezdte.

 

A király visszatérért megkapta a legjobb rendezőnek járó Oscart.

Mi fogott meg annyira Philip Reeve munkájában, hogy filmet akarj csinálni belőle?  
 
Amikor 2006-ban felfigyeltem a regénysorozatra, akkor még csak négy volt belőlük (már nyolcnál tartunk). Egyszerű érdeklődőként rágtam át magam rajtuk, mert valaki a figyelmembe ajánlotta őket. Bár a guruló városok ötlete is magával ragadó volt, elsősorban a karakterek miatt kötődtem a történetekhez. A Ragadozó városok Hester Shaw és Tom Natsworthy története, és persze mindenki másé, aki az útjukba kerül. A háttér egészen lenyűgöző, de a karakterek azok, amik igazán megragadják az embert ezekben a fantasztikus könyvekben. És az első filmben csak az első könyvet dolgoztuk fel. 
 
Milyen világot ismerhetünk meg a Ragadozó városokban? 
 
3500 év telt el a jelenünkhöz képest, és nem sokkal az úgynevezett 60 perces háború után járunk. Ha valami ezt a nevet kapja, az nem lehet valami jó, igaz? Szóval volt egy hatalmas kataklizma nem is olyan régen, ami kipusztította a világ nagy részét. De ez a történet nem poszt-apokaliptikus, ugyanis a világ már újjáépült, csak minden nagyon más lett, mint azelőtt. 
 
Hogyan jöttek létre a guruló városok? 
 
A romokból új városok emelkedtek, csakhogy ezeket már gigászi kerekes vázra építették. Ezek a városok kergetik egymást a hatalmas pusztaságban, amit egykoron Európaként ismertünk, de ma már csak Nagy Vadászterületként szokás hivatkozni rá. Többé nincsenek országok és határok, csak kerekeken guruló városok, melyek közül London az egyik legnagyobb. 
 
Miért adtad át a rendezői széket Christian Riversnek? 
 
Christian már 17 éves kora óta rajzol nekem storyboardokat. Miután végzett az iskolában, egyből jött hozzám, hogy nekem dolgozzon a Hullajó című filmemben. Az évek során minden filmembe bedolgozott, a storyboardokból pedig previz videók lettek, ahogy erre a területre is betört a számítógépes technológia. Később Oscar-díjat nyert a King Kong speciális effektusaiért, de ami ennél is fontosabb, A hobbit-filmek során rengeteg second unit directori munkát végzett. Ezek után nem volt részemről nehéz döntés rábízni a Ragadozó városokat, ugyanis amúgy is az volt a célom, hogy találjak egy fiatal és tehetséges filmkészítőt, akit támogathatok. Most jött el az ideje, hogy Christian nagyjátékfilmet készítsen, ennyi az egész. 
 
Milyen munkát végzett? 
 
Úgy hiszem, hogy én sem tudtam volna ebből a sztoriból jobb filmet készíteni. Társíróként és producerként végig közreműködtem a Ragadozó városok készítésében, szóval valamennyire azért én is magaménak érzem, ugyanakkor az igazi érdem Christiané, aki csodálatos munkát végzett.  
 
Így, hogy nem te rendezted, nézőként könnyebben tudod élvezni a filmet? 
 
A saját rendezéseimet sosem tudom teljesen élvezni nézőként, de a Ragadozó városok esetében azért nem voltam mindennap kint a forgatáson, szóval könnyebb szimplán csak hátradőlnöm a székemben, és egyszerű nézőként élvezni a végeredményt.  
 
Hogyan működik a munka közted és két producertársad, Fran Walsh és Philippa Boyens között? 
 
A három az évek során tökéletes számnak bizonyult számunkra a problémák megoldásához. Az általános munkamódszerünk az, hogy az egyikünk előáll egy ötlettel, azt előadja a többieknek, akik egyfajta zsűriként döntenek arról, hogy támogatják-e vagy sem. Mivel nemcsak produceri munkát végzünk, hanem a forgatókönyveket is együtt írjuk, ez a munkamódszer ott is pazarul működik. Ha írás közben egyikünk valamilyen problémába ütközik, a másik két ember közül valaki biztosan fogja tudni a megoldást.  
 
Ennyi év után mi hajt még a filmkészítésben? 
 
Egyszerűen csak a vágy, hogy a fejemben lévő történetet a vásznon láthassam viszont, és ennek a legeffektívebb módja, ha én magam készítem el őket.  
 
Tulu/UIP-Duna Film
2018.12.23
|
(13 kép)


Film premierek

Látomás

francia-japán filmdráma, 109 perc, 2018

Vízipók-csodapók - Felújított filmváltozat

magyar animációs film, 72 perc, 1983

Mia és a fehér oroszlán

dél-afrikai-francia-német családi film, 98 perc, 2018

Interjú Istennel

amerikai misztikus dráma, 97 perc, 2018

Hotel Mumbai

amerikai-ausztrál történelmi dráma, 125 perc, 2018

Ferenc pápa – Egy hiteles ember

amerikai-svájci dokumentumfilm, 96 perc, 2018

Egy nő fogságban

magyar dokumentumfilm, 89 perc, 2018

A gyászoló asszony átka

amerikai horror, 93 perc, 2019

Csodapark

amerikai-spanyol animációs film, 85 perc, 2019
Játék
A szépség és a szörnyeteg alkotói ezúttal a Diótörő meséjét dolgozták fel újszerű, mágikus tálalásban, nagyszerű színészek közreműködésével.
Filmek a TV-ben
18:10
Rakoncátlan célpont
angol vígjáték, 2009
18:15
Derült égből
német krimi, 2017
18:20
Brigsby mackó
amerikai film, 2017
18:25
Életben maradtak
amerikai katasztrófafilm, 1993
18:55
Zsenikém - Az ügynök haláli
amerikai akcióvígjáték, 2008
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.