Velence 2019: a filmfesztivál, ami mindent megváltoztatott

Pesti Est Exkluzív
Nem a 2019-es velencei versenyprogram volt a legerősebb az utóbbi években, azonban a zsűri döntése után mégis ez a mostani, 76. Velencei Filmfesztivál lesz az, amiről még sok-sok év után is beszélni fognak. Hogy miért? Mert ez az első A-kategóriás filmfesztivál, ami a legrangosabb díját egy szuperhősfilmnek adta.
Mostanáig három alkalom adódott, amikor egy szuperhősfilmet a szakma igazán komolyan vett. Az első ilyen alkalom az volt, amikor Heath Ledger posztumusz Oscart kapott A sötét lovagban nyújtott alakításáért. Aztán jött a Logan című mozi premierje a Berlini Filmfesztiválon, ami egy szokatlanul bátor, és végül kifizetődő lépés volt a 20th Century Foxtól, hogy végül mindez kicsúcsosodjon idén februárban a Fekete Párduc legjobb film kategóriás Oscar-jelölésével. Ahhoz képest, hogy hány szuperhősös filmet láthatunk a mozikban évente, a szakmai dicséretek száma meglehetősen alacsony. Aztán idén nyáron jött a hír: a Warner Jokere ott lesz a Velencei Filmfesztivál versenyprogramjában. A filmet bemutatták, jöttek az egekbe dicsérő kritikák, mi is láttuk, és tényleg szuper, de ettől még mindenki arra számított, hogy a Lucrecia Martel vezette zsűri valami filmfesztiválosabb, arthouse-osabb filmnek adja majd a fesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt.  
 
A Joker Arany Oroszlánja új fejezetet nyithat a szuperhősfilmek életében (igen, maga Joker nem szuperhős, de mégiscsak egy szuperhős legismertebb ellensége…). Eddig is voltak próbálkozások arra, hogy időnként eltérjenek a bevált formulától (Logan, Deadpool…), de Todd Phillips mozija tényleg egy szerzői karakterdráma, valami olyasmi, amit korábban elképzelhetetlennek tartottunk egy látványorientált franchise-on belül. A sikere – és az esetleges későbbi Oscarjai – hatására komolyodhatnak, új korszakba léphetnek a Marvel és a DC filmjei, és pont ez az, amire szükség van ahhoz, hogy ne unjuk meg őket. 
 
Velence nemcsak az Arany Oroszlán kiosztásánál volt merész. Az Ezüst Oroszlánt ugyanis a közellenségnek kikiáltott Roman Polanskinak adta az An Officer and a Spy című filmjéért, amiben a mester – aki a díjátadóra és a vörös szőnyegre se ment el – véletlenül pont egy olyan karakterről mesél, akit igaztalanul ítél el a társadalom, és ezzel megbélyegzik egy életre. Leginkább az amerikai kritikusok pufogtak Polanskira, az európaiak éljenezték a nagy visszatérését. Tényleg egy kifinomult, jól átgondolt thriller/drámát láthattunk, de aki új Kínai negyedre számít, valószínűleg csalódni fog. Kicsit öreges mozi ez, de a jó fajtából. 
 
A zsűri a legjobb rendezőnek Roy Anderssont választotta az About Endlessness című munkájáért. Andersson az utolsó filmjével, a 2014-es Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről című filmjével elhozta az Arany Oroszlánt, és mivel új műve – bár kiváló mozi – sok újdonságot nem hoz a korábbiakhoz képest, így viszonylag meglepő volt ez a fontos díj. Ahogy Polanski, úgy Andersson sem vonult a velencei vörös szőnyegen, bár ő nem erkölcsi, hanem egészségügyi problémák miatt maradt távol: a csípőproblémái a közeli Excelsior Hotelben tartották. 
 
A színészi díjak közül a Luca Marinelli kétórás ripacskodásáért kapott legjobb férfi színész díját végképp nem értettem: gondolom az Arany Oroszlán díja mellett nem akarták ezt is a Jokernek adni, és odaadták egy olasznak, hadd örüljenek a hazaiak. További érthetetlen döntés volt Noah Baumbach filmje, a Marriage Story negligálása is. A Joker mellett ez volt a második legerősebb mozi a programban, egészen fenomenális játékkal mind a főszereplők (Scarlett Johansson és Adam Driver), mind a mellékszereplők (Ray Liotta és Laura Dern) részéről, és minimum egy legjobb forgatókönyv díj járt volna neki, ehelyett üres kézzel távozhattak a fesztiválról. Sebaj, a Netflix túléli valahogy: azt így is elérték a velencei premierrel, hogy már most komoly Oscar-esélyesként emlegetik a filmjüket. 
 
Tulu
2019.09.09
|


Film premierek

Kópé

amerikai-kanadai animációs film, 87 perc, 2019

Downton Abbey

angol filmdráma, 122 perc, 2019

Curtiz - A magyar, aki felforgatta Hollywoodot

magyar életrajzi dráma, 98 perc, 2018

100 dolog

német vígjáték, 111 perc, 2018
Játék
A Bosszúállók-széria negyedik felvonása egy 22 filmből álló történetfolyam megismételhetetlen lezárása, egy monumentális utazás utolsó állomása.
Filmek a TV-ben
18:15
Puzzle
amerikai film, 2018
18:15
Rejtélyes házasság
amerikai thriller, 2018
18:45
A katasztrófaművész
amerikai életrajzi film, 2017
18:45
Pop, csajok satöbbi
amerikai vígjáték, 2000
18:50
Két kopper
amerikai akcióvígjáték, 2010
Még a héten látogatható a Holdmúzeum 1969 - Művészet és világűr című kiállítás, szerintünk #nemaradjle #holdmuzeum #muveszetesvilagur #muveszetestudomany #kiallitasajanlo #vasarelymuzeum
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.