Trója

A klasszikus Hollywood ötvenes-hatvanas évekbeli lehanyatlásában jelentős szerepet játszott a peplum műfaja, a régmúlt történelmi, bibliai vagy mitológiai időkben játszódó, gigaköltségvetésű filmtípus a maga Technicolor-romantikájával. Hiába várták az Álomgyár pénzemberei a Tízparancsolat, a Kleopátra vagy A Római Birodalom bukása című daraboktól a tévéfüggővé lett egykori mozilátogatók visszavonzását, fiaskó volt jelentős részük, csődközelbe taszajtva ezzel az amerikai stúdiórendszert. Nem véletlen hát, hogy a hetvenes évekbeli feltámadást követően jó ideig tartózkodtak a hasonló projektektől a producerek, Ridley Scott négy éve készült Gladiátora azonban sikerével részlegesen rehabilitálta a műfajt, és újra rangot adott neki a mozipénztáraknál: Wolfgang Petersent nyilván Scott munkája indította a Trója elkészítésére, és Oliver Stone-t is hasonló szempontok motiválhatták a Nagy Sándor, a hódító leforgatásakor.


A Trója monumentalitás látványorgiájával, öreguras tempójával és a feldolgozott téma lecsupaszításának programjával a félévszázada készült hatalmas buktákat idézi, azonban a digitális csúcstechnológia alkalmazása miatt egyben a legújabb idők terméke. A főcím Homérosz Iliászát nevezi meg inspirációként, és semmi kétség afelől, hogy David Benioff forgatókönyvíró valóban elolvasott egy rövid kivonatot az európai irodalom alfáját jelentő műből, a teljes opusz áttanulmányozására azonban nem volt ideje vagy energiája, ezt jelzi a téma iskolás kifejtése.

Már a cím is megtévesztő, Petersen direktor ugyanis nem az ókor nevezetes konfliktusát tárgyalja, hanem Akhilleusz figurájára, illetve az őt alakító Brad Pitt - kétségkívül imponáló - fizikai adottságainak, kockahasának, borotvált mellkasának és acélos lábikrájának kiemelésére koncentrálva teríti a sztorit. Ez utóbbi szempont, illetve Homérosz eposzának a hollywoodi elbeszélésmód szabályainak figyelembe vételével történő átszabása azt eredményezi, hogy izgalomnak, feszültségnek nyoma sincs, mindent a látványnak rendel alá a rendező. Ami szép, az elrajzolt karakterek viszont több mint bosszantóak. Akhilleusz neurotikus félisten, Meneláosz és Agamemnon mint két kivénhedt rockerfazon, Párisz zavaros lelkületű kiskamasz, Helena pedig jellegtelen cicababa. Mutatós, mi tagadás, mégis nehezen hihető, hogy két világ essen egymásnak miatta. ***
 
Extrák:
Beszédes tény, hogy az extrák között jószerivel szó sem esik másról, mint a látványvilágról, és audiokommentár sincs. Külön kisfilmek beszélnek a csatajelenetek megtervezéséről, a látványtervezésről és a speciális effektusokról. A resztli: werkfilm, előzetes és egy mutatós, de csekély információértékű, mitológiai gyorstanfolyam. ***

Troy
2004
amerikai történelmi akciófilm Hossz: 156 perc
Forgalmazó: Warner Home Video
Rendező: Wolfgang Petersen
Szereplők: Brad Pitt, Orlando Bloom, Eric Bana, Diane Kruger, Brian Cox, Sean Bean, Peter O`Toole, Julien Glover, Brendan Gleeson, Saffron Burrows, Julie Christie
Kép: 16:9/2,35:1, színes
Hang: magyar, angol 5.1
Felirat: magyar + 6 nyelv
Extrák felirata: angol

Pápai Zsolt
2004.11.10
|
(10 kép)


Film premierek

Demóna: A sötétség úrnője

amerikai családi film, 118 perc, 2019

Demóna: A sötétség úrnője

amerikai családi film, 118 perc, 2019

Zombieland - A második lövés

amerikai horror-vígjáték, 99 perc, 2019

Álomnagyi

belga-francia vígjáték, 99 perc, 2019

A lelőhely

amerikai-kanadai sci-fi, 100 perc, 2018
Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Filmek a TV-ben
H
14
K
15
Sze
16
Cs
17
18:10
Ne lőj!
belga film, 2018
18:10
Olasz szerelem
német romantikus film, 2008
18:15
Fogtündér kisegér
argentín-spanyol mesefilm, 2006
18:20
Apróláb
amerikai animációs film, 2018
Pénteken és szombaton egy utolsó terezés a Rákóczi téren. Hajgumikészítés, kávéházi beszélgetés, reggelizés NEMAcsarnokban, lazulás, kóruszene. Nézz ki és örülj. #rakocziter #rakocziterezes #csikszerda #lazulosprogram #szomszedolosprogram
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.