Könyörtelenek
olvasói
(0)
Úgy tűnik minden ország irodalmának szerves része az alapvető bentlakásos fiúregény, mint A fiatal Törless az osztrák Robert Musiltól, a Város és a kutyák a perui Mario Vargas Llosa műve, és persze az Iskola a határon Ottlik Gézától.
Arra pedig, hogy ezek a művek mennyire különbözőek és mégis milyen egyformák, remek példa a svéd Jan Guillous önéletrajzi ihletésű könyvéből készült Könyörtelenek. Ezek az elit tanintézetek ugyanis példásan képezik le az adott társadalom cseperedő uralkodó osztályát, és így magát a társadalmat is.
Svédországban sem volt ez másként az ötvenes években. Helyenként a nácizmushoz közel álló tanok alapján oktatták a fiatalokat a jó nevű Stjärsnberg intézetben, ahová a korábbi iskolájából erőszakos viselkedése miatt kirúgott Erik érkezik. De a baj nem is igazán a tanárokkal van, hanem a kisebbeket terrorizáló öregdiákokkal, akik ily módon tanulják meg a vezetés és irányítás legalapvetőbb fogásait. Hősünk pedig már az első pillanatban konfliktusba keveredik a diáktanács sznob elnökével, és kettőjük harca Erik minden egyes dacos lépésével csak tovább élesedik. Mikael Hafström filmjének főhőse azonban nem áldozat, ellenkezőleg: konok és kőkemény harcos, de az utolsó pillanatig mégis a passzív ellenállást választja.
Bár a nézőt nem feltétlenül éri sok meglepetés, hiszen a felnőtté válás sokszor vászonra vitt meséjét láthatjuk, gyakran előre kiszámítható fordulatokkal, viszont jól kidolgozott és egyenletes, jó tempóban elmesélt cselekménnyel. Egy valami azonban kiemeli a filmet az átlagból, és ez - a sok szempontból a fiatal Alain Delonra emlékeztető - Andreas Wilson rendkívül karizmatikus alakítása. Az általa megformált robbanékony és céltudatos főhős nem a pár évtizeddel későbbi unalomba süppedő jóléti államot, hanem egy sokkal izgalmasabb jövőt sejtet kirajzolódni.
Svédországban sem volt ez másként az ötvenes években. Helyenként a nácizmushoz közel álló tanok alapján oktatták a fiatalokat a jó nevű Stjärsnberg intézetben, ahová a korábbi iskolájából erőszakos viselkedése miatt kirúgott Erik érkezik. De a baj nem is igazán a tanárokkal van, hanem a kisebbeket terrorizáló öregdiákokkal, akik ily módon tanulják meg a vezetés és irányítás legalapvetőbb fogásait. Hősünk pedig már az első pillanatban konfliktusba keveredik a diáktanács sznob elnökével, és kettőjük harca Erik minden egyes dacos lépésével csak tovább élesedik. Mikael Hafström filmjének főhőse azonban nem áldozat, ellenkezőleg: konok és kőkemény harcos, de az utolsó pillanatig mégis a passzív ellenállást választja.
Bár a nézőt nem feltétlenül éri sok meglepetés, hiszen a felnőtté válás sokszor vászonra vitt meséjét láthatjuk, gyakran előre kiszámítható fordulatokkal, viszont jól kidolgozott és egyenletes, jó tempóban elmesélt cselekménnyel. Egy valami azonban kiemeli a filmet az átlagból, és ez - a sok szempontból a fiatal Alain Delonra emlékeztető - Andreas Wilson rendkívül karizmatikus alakítása. Az általa megformált robbanékony és céltudatos főhős nem a pár évtizeddel későbbi unalomba süppedő jóléti államot, hanem egy sokkal izgalmasabb jövőt sejtet kirajzolódni.
Ondskan
svéd filmdráma, 113 perc, 2003

Az új fiú és az öregdiákok harca az elitintézetben, megalázó késkokival, ágybapisivel és lelkes finn konyháslányokkal, avagy iskola a svéd határon.
Rendező:
Forgalmazza: Mokép
Linkek
Film premierek

Játék
Molnár Ferenc Caramel 2005-ben, a Megasztár 2. szériájának győzteseként került a zenei köztudatba. 10 év elteltével sikere töretlen, a zenei és közélet kiemelt szereplője.
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek