Vera Drake
olvasói
(0)
Vera Drake (Imelda Staunton többszörösen díjnyertes alakítása) csupa bűbáj, remek feleség és anya, már-már giccsesen jólelkű. Ars poeticája szerint egy jó meleg tea és pár szelet keksz mindenre megoldás. Családja (férje és két felnőtt gyermeke) istápolása és takarítónői munkája mellett még arra is van energiája, hogy a szerencsétlen, magányos szomszédot szárnyai alá vegye.
Hamarosan kiderül azonban, hogy ez a drága asszony titkon magzatelhajtással foglalkozik. Amit ugye 1950-ben, Angliában (is) szigorúan tiltottak, büntettek és üldöztek. Vera illegális tevékenysége sem maradhat sokáig titokban...
A rendezőtől szokatlan provokatív és politikus témaválasztás mellett a filmben Mike Leigh régi arca is megjelenik: a nevetni- és szeretnivalóan tétova szerelmespár (Eddie Marsan és Alex Kelly kettőse) két hamisítatlan Leigh-figura, de rajtuk kívül is találkozunk ismerős alakokkal és színészekkel. A rendező ezen kívül a tőle megszokott szociális érzékenységgel és aprólékossággal, hitelesen adja vissza (ezúttal) a második világháború utáni Anglia világát, s benne egy alsó középosztálybeli család „tisztes szegénységét”.
Mike Leigh velencei fődíjas művében olyan témához nyúl, ami nemcsak az ötvenes években, de még ma is szélsőséges megítélés alá esik: az abortusz ellenzői szerint gyilkosság (a filmben Vera fia képviseli ezt a nézőpontot), míg az ellentábor úgy vélekedik: sok esetben ez lehet az egyetlen megoldás. „Bajban vannak, nincs kihez forduljanak. Én segítek” - védekezik a filmben Vera, s a néző - látva az asszony tisztaságát és abszolút önzetlenségét - hajlamos hinni neki.
Miközben azonban a rendező a vásznon ezeket a súlyos etikai kérdéseket boncolgatja, és mi azt hisszük, didaktikus abortuszfilmet látunk, Imelda Staunton egyszerű, mégis beszédes arcát nézve rá kell jönnünk, hogy dehogy. Mike Leigh mindössze annyit akar nekünk megmutatni, hogy a Jóság és az Önzetlenség többféle, néha bizony a legbizarrabb formában is megnyilvánulhat.
A rendezőtől szokatlan provokatív és politikus témaválasztás mellett a filmben Mike Leigh régi arca is megjelenik: a nevetni- és szeretnivalóan tétova szerelmespár (Eddie Marsan és Alex Kelly kettőse) két hamisítatlan Leigh-figura, de rajtuk kívül is találkozunk ismerős alakokkal és színészekkel. A rendező ezen kívül a tőle megszokott szociális érzékenységgel és aprólékossággal, hitelesen adja vissza (ezúttal) a második világháború utáni Anglia világát, s benne egy alsó középosztálybeli család „tisztes szegénységét”.
Mike Leigh velencei fődíjas művében olyan témához nyúl, ami nemcsak az ötvenes években, de még ma is szélsőséges megítélés alá esik: az abortusz ellenzői szerint gyilkosság (a filmben Vera fia képviseli ezt a nézőpontot), míg az ellentábor úgy vélekedik: sok esetben ez lehet az egyetlen megoldás. „Bajban vannak, nincs kihez forduljanak. Én segítek” - védekezik a filmben Vera, s a néző - látva az asszony tisztaságát és abszolút önzetlenségét - hajlamos hinni neki.
Miközben azonban a rendező a vásznon ezeket a súlyos etikai kérdéseket boncolgatja, és mi azt hisszük, didaktikus abortuszfilmet látunk, Imelda Staunton egyszerű, mégis beszédes arcát nézve rá kell jönnünk, hogy dehogy. Mike Leigh mindössze annyit akar nekünk megmutatni, hogy a Jóság és az Önzetlenség többféle, néha bizony a legbizarrabb formában is megnyilvánulhat.
Vera Drake
angol filmdráma, 120 perc, 2004

Angyalcsinálás és önzetlenség az ötvenes évek Angliájában. Abortuszfilm Mike Leigh módra, a nagyszerű Imelda Staunton díjnyertes alakításával.
Rendező:
Film premierek

Játék
November 3. és 5. között az Európai Parlament idén is az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatja be az Lux-díjra jelölt, döntős filmeket.
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek