Pasolini utolsó filmjei

Pier Paolo Pasolini az olasz filmművészet legendás alakja, igazi felforgató, aki nemcsak műalkotásaival, de politikai gondolataival is rendszeresen vált botrányok hősévé. Karrierje versek és regények publikálásával indult, melyekben új és felkavaró módon jelenítette meg az olasz társadalom sötét oldalát, a szegények és kirekesztettek világát.

Kapcsolódó cikkek

Első filmje, A csóró (1961), melyet saját művéből adaptált, erőszakossága miatt keltett feltűnést, 1963-as rövidfilmjét, A túrót istenkáromlónak ítélték és letartóztatták miatta a rendezőt. Ezek után meghökkentő, hogy Máté evengéliuma (1964) című csodálatos, Krisztus történetét dokumentarista stílusban bemutató munkáját még a Vatikán is „a történet egyik leghitelesebb bemutatásának” minősítette. Pasolini már a hatvanas években szívesen nyúlt klasszikus irodalmi alapanyaghoz (Ödipusz király; Médea), s ez az érdeklődése teljesedett ki a hetvenes évek elején készített, Az élet trilógiája (18) néven ismert filmjeiben, amelyet az Odeon díszdobozban adott ki.


Az élet trilógiája

Az 1970 és 1973 között forgatott Dekameron, Canterbury mesék és Az ezeregyéjszaka virága remek példái annak, hogyan viszonyult Pasolini a mitikus történetekhez, s miképpen teremtett belőlük sajátosan egyéni világot. A három középkori mesegyűjtemény közös vonása, aminek hangsúlyozását Pasolini sem mulasztotta el: a burjánzó szexualitás. Az epizodikus mesehalmazokban a jelenetek erekciótól erekcióig tartanak, alig akad szereplő, akit ne látnánk legalább egyszer közösülés közben - s mindezt természetes, szinte dokumentarisztikus igénnyel mutatja a statív nélkül enyhén imbolygó kamera, valamint erősíti a többnyire amatőr szereplők játéka.

A Dekameronban és a Canterbury mesékben - az eredeti művek szellemében - főleg a társadalmi képmutatás valamint a keresztény egyház kapja meg a magáét. Előbbiben többek között a néma kertészt szexuálisan kizsákmányoló apácák története, utóbbiban pedig a pokolban a sátán segglyukából potyogó szerzetesek látványa (miközben a mosolygó Chaucert látjuk Pasolini alakításában!) sújt le emlékezetes erővel.

Az ezeregyéjszakában nő és férfi csatáira, a szexualitás és a hatalom játszmáira helyeződik a hangsúly, de az arab környezetben játszódó mesék alig-alig különböznek a keresztény világot ábrázoló filmek őrült, középpont nélküli társadalmától - gond nélkül illeszkednek egy, a modern moralitás számára szinte áthatolhatatlan világ Pasolini-féle vízójába.

E trilógiát követte 1975-ben Pasolini utolsó filmje, a Saló (18), melynek irányából nézve nem tudjuk nem romboló erőként érteni a szexualitást, amit a trilógiában akár még felszabadult és természetes élet-játékként is felfoghatunk - vagyis az ajánlott nézési sorrend: trilógia, Saló. ****/****/****

Extrák:
Pasolini életrajz, fotógalériák, interjú Ninetto Davolival, aki mindhárom filmben szerepel. **

tereza


Saló

Az egyetemes filmművészet legmegrázóbb és legvisszataszítóbb művét jelentő Pasolini-hattyúdal megítélése legalább akkora morális dilemmát jelent, mint fegyvert szorítani egy törött lábú csikó fejéhez. A botrányos utóéletű szenvedéstörténet mozgatója a Hatalom négy névtelen képviselője (herceg, bíró, bankár és püspök), akik az olasz fasiszta köztársaság végnapjai idején egy csapat ártatlan fiút és lányt kastélyukba hurcoltatnak, hogy ott hosszas megaláztatások, kínzások és perverziók után végezzenek velük. A hírhedt Sade márki enciklopédikus igényű regénytöredékéből dantei pokoljárássá szerkesztett alkotás (A Szar Köre, A Vér Köre) a filmtörténet első számú tintapaca-tesztje: lehet nézni elkeseredett társadalombírálatként, egy beteg lélek végsikolyaként, szadomazo pornóként vagy polgárpukkasztó szellemi blöffként - ám meglátni az elborzasztó tartalom mögött az éteri tisztaságú belső szépséget, életünk legnagyobb esztétikai kalandját jelentheti. *****

vadalma
tereza
2005.05.26
|


Film premierek

Világpolgárok

olasz vígjáték, 92 perc, 2019

Talpig fegyverben

angol-német-új-zélandi akcióvígjáték, 95 perc, 2019

Mint egy főnök

amerikai vígjáték, 83 perc, 2020

Előre

amerikai animációs film, 114 perc, 2020
Filmek a TV-ben
H
25
K
26
Sze
27
Cs
28
18:10
18:15
Közelebb
amerikai filmdráma, 2004
18:30
Amaro atya bűne
argentin - francia romantikus dráma, 2002
18:30
Godzilla
amerikai sci-fi akciófilm, 1998
18:35
A skarlát betű
amerikai romantikus filmdráma, 1995
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.