Kedvenc helyek

M.I.A.: Kala

est.hu:
9/10
|
olvasói
10/10 (32)
(XL)

A Sri Lanka-i származású londoni Mathangi ”Maya” Arulpragasam, azaz M.I.A. a 2005 legjobb lemezei közt jegyzett Arular után második albumával beveszi a világot: az időközben Missy Elliott The Cookbookján és Timbaland Shock Value-ján is közreműködő politikus-öntudatos MC-lány Indiában, Angliában, Amerikában és Ausztráliában készítette új anyagát, de afrikai élményeit sem hagyja szó nélkül. Már alig veszi igénybe volt producer-pasija, Diplo segítségét, de a harcos elektro és az egzotikus akcentussal szövegelt mantrák még dúsabb és slágeresebb formát kapnak nála. World music? Inkább world party!
A gerillaharcban eltűnt apjának fedőnevét első lemeze címévé tevő tamil tigrislány nemhiába nevezte el új albumát most édesanyjáról: az Arular döngölő militáns tempóját a Kala már egy változatosabb, eklektikusabb, néha kifejezetten csapongó stílusra cseréli, és a szövegekben is fellazítja a forradalmi hevületet az amerikai bling-bling kultúra kritikájával vagy egyszerűen csak jó csengésű halandzsa-szófolyamokkal. Legjobb példának máris itt a nyitó Bamboo Banga: a szám egy konkrét Jonathan Richman-idézettel, az autós száguldást és a száguldás közbeni zenehallgatást dicsőítő Roadrunner című Modern Lovers-klasszikus soraival (és egy elhúzó sportkocsi effektjével) kezdődik, majd a földrajzi nevekkel dobálózó M.I.A. egyre gyorsabban szövegelve ritmust kap maga alá és megjelennek egy bollywoodi filmzenéből kiollózott hangminták is – és a kutyulék külön-külön nevetségesnek ható elemei végül sziklaszilárd fejrázós partiszámmá állnak össze! Vagy ott van az első album 10 Dollarjára ráduplázó 20 Dollar, ami a New Order-féle Blue Monday legendás főtémáját torzítja szét alapnak, miközben M.I.A. a Pixies Where Is My Mind?-jának sorait énekli a sajátjai között. A Paper Planes a Clash-féle Straight To Hell dub alapjaira süti rá a harmadik világ gépfegyvereit, a Husselbe egy Afrikan Boy nevű egy 18 éves grime-MC száll be, a Mango Pickle Down River pedig javítóintézetbe jutott ausztrál őslakos gyerekek rap projektjét remixeli. És akkor még a három egymást követő kislemez- és klipdalról, a BirdFlu kiabáló kislányairól és kotkodáló tyúkjairól, a Boyz kőkemény brazil baile funkjáról és az indiai filmslágerből adaptált Jimmy diszkójának félelmetes banghra-vonósairól még nem is beszéltünk. Pedig a saját lükesége ellenére – vagy épp azért – bármelyik simán birokra kelhetne a legjobb Timbaland-dalokkal a toplistákon. Nemhiába tűnt fel M.I.A. az amerikai slágermágus Shock Value albumán, a Come Around című bónuszdalban – ami itt is a korong legvégére került. 
 
A Kala legnagyobb erénye azonban nem a burjánzó idézetdzsungel, hanem az, ahogy az énekesnő és producerei (többek között a mostanában feltörő angol Switch) olyan masszává gyúrják össze az összetevőket, hogy a mindenféle egyéni sordíszek, vagy éppenséggel minimalista puttyogások nem kilógnak, hanem organikus részei minden dalnak.  
Klág Dávid
2007.08.27
|


Játék
A 2008-ban alakult csapat joggal titulálható az európai színtér egyik legelismertebb keltapunkzenekarának.
Tegnap indult a BIDF dokumentumfilm fesztivál, tele programmal, ma is 16 film lesz, például A csábítás iskolája. Hét éven átívelő forgatás fiatal nők életét követve. #csabitasiskolaja #bidf #dokumentumfilm #csabitas #nok #ferfiak
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.