39. Magyar Filmszemle – Beszámoló a 3. napról

A 39. Magyar Filmszemle harmadik, csütörtöki napján a két dokumentumfilmes nap után először nézhettünk nagyjátékfilmeket. A kezdés erős volt – Forgács Péter lenyűgöző munkájának, a Saját halálnak köszönhetően.
Előtte azonban egy 56-os opust nézhettünk meg, Sólyom András (Szegény Dzsoni és Árnika, Pannon töredék) 56 villanás című, elég nehezen besorolható filmjét. A besorolás az előzsűrinek és a Szemle-tanácsnak is nehezére eshetett, mert a film egy külön, utólag létrehozott, meglehetősen mondvacsinált blokkban szerepel, a kreatív dokumentum-játékfilmek között (amikből összesen három van) – holott egy szabályos történelmi tévéfilm, melyben hivatásos színészek adják elő az előre megírt forgatókönyvet. Az 56 villanásnak nem annyira művészi értéke van, mint inkább igen hasznos lehet oktatási célokra, mert aprólékos pontossággal rekonstruálja az 1958-ban kivégzett 56-os mártír, Angyal István történetét. 
 
A nap – és talán az egész Szemle? – fénypontja egyértelműen Forgács Péter Nádas Péter-adaptációja volt. Az önéletrajzi ihletésű Saját halálban egy férfi haldoklását követhetjük onnantól kezdve, hogy reggel felkel, majd egy vendéglőben rosszul lesz egészen addig, amíg kórházba nem kerül... A film során végig halljuk belső monológját, az eközben kapott képek pedig – melyek van, hogy szorosan a hallottakhoz kapcsolódnak, de van, hogy egészen távoli asszociációkat hívnak elő – csak ritkán mozgóképek, a legtöbbször fázisfotók. A csodálatos szépségű szöveget a filmben maga Nádas Péter mondja fel. Zene, hang és kép együttese pedig nemcsak filmnek nagyszerű, de (spirituális) élménynek is maradandó. 
 
Szintén erősen kísérleti jellegű alkotás Fliegauf Benedek Tejút című műve, amely azonban a nagyjátékfilmek, nem pedig a kísérleti filmek között versenyez. A Rengeteg és a Dealer alkotójának Locarnóban Arany Leopárd-díjjal kitüntetett művét ambient filmként emlegetik, de ez a zenei asszociációkat keltő meghatározás meglehetősen félrevisz. A Tejút egy cselekmény nélküli, több különálló jelenetből összeálló kísérleti film, melyben az alkotó a meditatív, szemlélődő jelleget viszi el a végletekig. Ennek megfelelően a mű egyesek számára tűnhet hatalmas blöffnek, míg másoknak mély jelentésekkel teli alkotásnak – a határvonal nagyon vékony és képlékeny, s hogy kinek mit ad vagy éppen nem ad a film, az nagy mértékben a befogadón múlik. 
 
 
Péntekre ajánljuk: 
Mammut, 14.00, 15.30 és 17.15: A 39. Magyar Filmszemle alkalmából életműdíjjal jutalmazott művészek munkáinak vetítése (14.00: B. Müller Magda fotóművész – Szindbád; 15.30: Hildebrand István operatőr – Kertes házak utcája; 17.15: Schubert Éva színésznő – A csodacsatár
Mammut, 16.30, 18.15 és 20.15: Hommage á Várkonyi Zoltán (16.30: Keserű igazság; 18.15: Merénylet; 20.15: Emberrablás magyar módra – A vetítésekhez Várkonyi Zoltán, a filmes címmel kiállítás is kapcsolódik: a B. Müller Magda fotóiból válogatott tárlat a Filmszemle ideje alatt, azaz február 5-ig tekinthető meg a Millenáris Teátrumban.) 
fürkész
2008.01.31
|


Film premierek

Rontó Ralph

amerikai animációs film, 92 perc, 2012
Játék
Ester Rada az élő bizonyíték rá, hogy jelentősen lerövidíthető az az időszak, amikor a kezdő zenész ötvenfős klubokban kényszerül játszani húsz fizető vendég előtt.
Legnépszerűbb
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.