Kedvenc helyek

Gabriella Cilmi: Lessons To Be Learned

est.hu:
8/10
|
olvasói
7/10 (20)
(Island / Universal)

A brit piacon az elmúlt két évben egyre fiatalabb dalszerző-énekesnők váltják egymást. Lily Allen 21 éves volt első albuma megjelenésekor (Alright, Still), Kate Nash kereken 20 (Made Of Bricks), Amy Macdonald még annyi sem (This Is The Life), Adele pedig ezt lemeze címében is hirdette (19). Laura Marling épp betöltötte a 18-at, mire 2008 februárjában megjelent Alas I Cannot Swim című nagylemeze (lásd interjúnkat!), de még nála is akadt fiatalabb befutó: az 1991. október 10-én született Gabriella Cilmi csak 16 és fél volt, mikor tavasszal piacra került Lessons To Be Learned című albuma, mely azóta már hozzánk is eljutott.
És hogy a dolog még fokozzuk, az olasz származású, ausztráliai születésű Gabriella nem is kezdő: szülőhazájában már 13 és fél évesen képviseltette magát a Hating Alison Ashley című ausztrál tinivígjáték filmzenelemezén két dallal (Sorry, Don't Tell Me). Azok a számai még rockos dalok voltak (korábban egy rockzenekarban énekelt Led Zeppelin-feldolgozásokat), de mire az ifjú énekesnő több amerikai szerződésajánlat után végül a brit Island kiadónál kikötve felvette bemutatkozó albumát, a Back To Black világsikere nyomán Nagy-Britanniában már beindult a „ki lesz a következő – lehetőleg normális – Amy Winehouse?” verseny, és ez kihatott Gabriella Cilmi fazonírozására is. A feladatot a Brian Higgins zeneszerző-producer vezette Xenomania team tagjai kapták meg, akik a Chernek írt Believe óta eltelt tíz évben igazi slágergyárrá nőtték ki magukat: négy Girls Aloud-sikeralbum fűződik a nevükhöz, a Round Round című dal óta rendszeresen szállítanak dalokat a Sugababes-lemezekre (Angels With Dirty Faces, Three, Taller In More Ways, Change), Kylie Minogue-ot is kipipálták (az Ultimate Kylie válogatáson publikált Giving You Uppal), de besegítettek a Texasnak (Red Book) és persze régi barátaiknak, a Saint Etienne együttesnek is (Tales From Turnpike House).  
 
A Saint Etienne neve fel is tűnik a társszerzők közt Gabriella Cilmi albumának nyitódalában, a Save The Liesban, ami a Xenomania-hagyományokhoz illő modern, programozott alapokon lüktető elektro-pop táncdal, így nem igazán jut eszünkbe róla Amy Winehouse világa (az énekről is inkább csak Anastacia), de aztán a Sweet About Me-vel megjelenik az élő hangszeres dzsessz-pop is, míg a vonóshangokkal dúsított Sanctuary ábrándos-elegáns soul-popja már sokkal inkább a Duffy-vonallal állítható rokonságba (lásd: Rockferry). A lemez további részében ezek a zenei világok keverednek, gyakran egy számon belül is (a Don’t Want To Go To Bed című klipdalban például akusztikus gitáros blues-rock verze csap át hetvenes-nyolcvanas évekbeli szintihangokon sikló refrénbe), Gabriella korát meghazudtoló magabiztossággal hoz mindent a bluesos mélységektől a dzsesszcica nyávogásig, pop- és rockcsajnak egyaránt klassz.  
 
Az album második felében már a bluesos, blues-rockos hangulatok dominálnak, amitől a produkció kezd egysíkúvá válni (jótékony kivétel a Safer zongorás balladája, amiről akár Kate Bush is eszünkbe juthat). A 12 számos alapkiadásról a Messy című szám a nálunk kapható kontinentális verzióra nem került át (ez a glam rockos beütésű darab amúgy is címéhez méltóan fókuszálatlan szerzemény, nem kell sajnálnunk), viszont az európai kiadás bónuszdalaként megkapjuk az Echo Beach című 1980-as Martha And The Muffins-sláger korhű feldolgozását (teljesen Blondie-féle new wave!), amivel visszakanyarodunk a nyitás lendületes, táncos popzenéjéhez – és ezzel így már elég változatos és pozitív az összkép ahhoz, hogy egy igazán jó kommersz poplemezről beszéljünk. Főleg ha arra gondolunk, hogy a bemutatkozó albuma minden dalát társszerzőként jegyző Cilmi-cica mennyivel elevenebb és izgalmasabb előadó például a szintén 16 évesen, de feldolgozásokkal feltűnt Joss Stone-nál (The Soul Session), vagy a Stone-nal egy időben szintén tizenévesen, szintén mások által írt dalokkal befutó Katie Meluánál (Call Off The Search).
Déri Zsolt
2008.10.10
|


Játék
A 2008-ban alakult csapat joggal titulálható az európai színtér egyik legelismertebb keltapunkzenekarának.
Tegnap indult a BIDF dokumentumfilm fesztivál, tele programmal, ma is 16 film lesz, például A csábítás iskolája. Hét éven átívelő forgatás fiatal nők életét követve. #csabitasiskolaja #bidf #dokumentumfilm #csabitas #nok #ferfiak
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.