Szárnyas fejvadász – A végső vágás

est.hu:
10/10
|
olvasói
10/10 (59)
Minden idők egyik legnagyobb sci-fi-klasszikusa, az 1982-es Szárnyas fejvadász évtizedente megajándékozza az újabb generációt egy újabb verzióval: a 2007-es Végső vágás ezúttal a BR-korongok és HD-tévék gyermekeit célozta meg, hogy...
...bebizonyítsa nekik, az Alkonyat vámpírjain túl más zsánerfigurákban is meglelhetik az örökifjúság álomszép metaforáit. A 2019-es esztendő kaotikus, széthulló fogyasztói disztópiájában játszódó robotsci-fi hőse ugyancsak egy öregedésképtelen csapat bűvkörébe került melankolikus kívülálló, aki az emberfeletti ellentáborban talál szerelmet és megváltást magának – mindössze a vámpírvérért epedező fruska románca helyett a film noirok megfáradt, cinikus fejvadászfigurája vadászik szökött replikánsok után, akik páréves gyártási élettartamuk megnövelése érdekében akár a kínzástól és gyilkosságtól sem riadnak vissza. 
 
Harrison Ford kesernyés, ballonkabátos zsarufigurája és a hipermodern szuperrobotok (élükön Rutger Hauer és Daryl Hannah vérbeli árjapárosával) bivalyerős kontrasztja önmagában is elég lenne, hogy az akciódús fejvadászsztorit drámai tartalommal töltse meg, a forgatókönyvírók azonban egy szerelmi szálat is hozzácsaptak Rachel, a replikánslány alakjával, aki a betáplált hamis memóriának köszönhetően maga sem tud mesterséges mivoltáról. Ridley Scott filmje kifinomult, de tömény műfajkeverék: egyszerre Michael Mann-féle bűnügyi dráma és filozofikus, vegytiszta science-fiction véres közelharcokkal és romantikus közjátékokkal – máig az egyik legszebb bizonyíték arra, hogy Hollywood nem kötelezően váltja aprópénzre a posztmodern esztétikát és transzhumán filozófiát (lásd a Mátrix-franchise vagy a közelmúltbeli Dick-adaptációk jellemző ellenpéldáit). 
 
A Szárnyas fejvadász azon álomgyári regényadaptációk szűk táborát gazdagítja, melyek egyfelől merész lendülettel sutba hajítják a kiváló alapművet, másfelől képesek a központi motívumokra legalább olyan erős önálló történetet építeni. Míg Philip K. Dick forrásregénye, az Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? elsősorban az alapkoncepció (emberek közt rejtőző emberforma gépek) paranoid vonásaira és a morális dilemmákra helyezte a hangsúlyt, Scott lírai filmjében az embert és replikánsát elválasztó érzelmi határvonal elmosása kapott főszerepet: miközben a gyilkos robotok jelenetről jelenetre emberibb vonásokkal ruházódnak fel, a hús-vér szereplők – köztük a főhőssel – lélektelen, hűvös mechanizmusként végzik a dolgukat, legyen az pusztítás (Fejvadászok) vagy teremtés (Tyrell Corporation). 
 
A regény távolságtartó, szinte tárgyilagos tébolya Scott értő kezében erős melodrámává hevült, amelyben remekül megfér egymással apjában csalódó fiú gyilkos dühe és halálos betegségtől szenvedő férfi reménytelen szerelme, fájdalmas ember-gép románc és a sci-fi történetének legmegrendítőbb haláljelenete (a híres „Könnyek az esőben”-monológgal) – anélkül, hogy a történet egy pillanatra is elveszítené érzelmi hitelességét. 
 
A film harmadik hivatalos változatát jelentő Végső vágás nem sokat tesz hozzá az eredeti üzenethez vagy akár a film komplexitásához (szemben az 1992-es Rendezői változattal): egy újabb snittel ráerősít az egyszarvú-vízióra, a korabeli európai változatból visszailleszti a a véresebb pillanatokat (lásd Tyrell, majd Pris esetét), valamint berak néhány teljesen felesleges plusz utcaképet (köztük két hokimaszkos japán táncosnővel) á la Star Wars. Az apró sztoribeli módosítások csupán a korábbi kérdéses pontok megválaszolására korlátozódnak, egyaránt megfosztva a filmet talányos értelmezési lehetőségtől (ki lehet a hiányzó hatodik replikáns?) és jelenetidegen költői képtől (a nappali égbe felszálló galamb), egyszóval a nagybetűs Rejtélytől, aminek részben minden kultuszmű az öröklétét köszönheti. 
 
Scott ugyanakkor technikai oldalról kétségtelenül látványos minőségjavítást hajt végre művén, mind képben, mind hangban, plusz némely vizuális hanyagságokat is orvosol a digitális retusálással (lásd a Zhora haláljelenetében átrajzolt dublőrt vagy a járműveket tartó kábelek kisatírozását). Sokkal szebb kép, kicsit több erőszak és kevesebb talány: a Szárnyas fejvadász legújabb Nexus-generációja gyártói üzletpolitikájához híven a fogyasztói igényeket szolgáló termékfejlesztés csupán, de annak tökéletes munka. A 2019 táján megjelenő mikroképernyős Legvégső vágás kurta nyolcvan percében vélhetően már egy sem marad a borongós éjjeli epizódokból, minden nagytotálba kerül egy óriás plakátarc, láthatjuk, mit művel a kígyó a sztriptízszínpadon, Deckard fejvadász pedig egyetlen érintésünkre megírja SMS-ben, miért álmodik egyszarvúról. 
 
 
Kiadás: 
Magyar és angol DD 5.1-es hang, magyar és angol felirat. A nyugati ötlemezes kiadás extráiból csupán három információbő kommentár került fel a magyar lemezre: egy az írói gárdát képviseli, egy a látványért felelős mesterembereket, egy pedig a rendező egyszemélyes tárlatvezetése sok epizodikus kitérővel, hasznos eszmefuttatással, de érdemi említésre sem méltatva a friss változtatásokat. 
 
Blade Runner, 1982/2007 * 113 perc * Pro Video * (16)
 
 
 
vadalma
2010.11.21
|
Blade Runner
amerikai sci-fi, 117 perc, 1982
Legendás sci-fi P. K. Dick novellájából. A fejvadász dolga az emberi replikánsok, teremtmények elpusztítása, de mi van, ha az androidok éreznek, az igazi humánok viszont kevésbé...
Rendező:

Ridley Scott



Film premierek

Vissza a gyökerekhez

francia vígjáték, 107 perc, 2018

Túl szexi lány

amerikai-kínai vígjáték, 110 perc, 2018

Kutyaparádé

amerikai kalandfilm, 92 perc, 2018

Gotti

amerikai életrajzi dráma, 105 perc, 2017

Az élet napos oldala

svéd vígjáték, 104 perc, 2017
Játék
Az ExperiDance Production célja a legmagasabb szintű művészi szórakoztatás és a forradalmasított magyar tánckultúra népszerűsítése az egész világon.
Filmek a TV-ben
18:05
Szellemirtók
amerikai akcióvígjáték, 1984
18:10
Az álcsalád
amerikai vígjáték, 2005
18:20
Brazilok
magyar vígjáték, 2017
18:40
A Föld inváziója - Csata: Los Angeles
amerikai akció, sci-fi, 2011
18:50
Tomb Raider
amerikai-angol-japán-német akciófilm, 2001
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.