Nader és Simin - Egy elválás története
est.hu:
|
olvasói
9/10 (31)
A Nader és Simin intenzív nyitójelenete – melyben egy iráni nő és férfi magyarázza a bíróságon, hogy miért akarnak elválni – rögtön berántja és egyben el is helyezi a nézőt. A szereplők egyenesen a kamerába beszélnek, miközben a bíró nem látható, hiszen mi magunk leszünk azok.
De nincs az az erkölcsi iránytű, ami megmutatná, mi a helyes és kinek van igaza abban az érzelmileg és morálisan igen összetett helyzetben, melybe a film hősei kerülnek.
Asghar Farhadi (Elly története) Berlinben sokszorosan díjazott alkotásában a jómódú, középosztálybeli házaspár válópere egyébként csak a kiindulási pontot jelenti, amitől a cselekmény során igen messzire kanyarodunk – olyannyira, hogy hamarosan egy egészen más bírósági meghallgatás kerekedik az eseményekből, melyekben Naderen és feleségén kívül érintetté válik a férfi Alzheimer-kóros édesapjára vigyázó kisgyermekes asszony és annak hirtelen haragú, munkanélküli férje is.
A Nader és Simin erősen illeszkedik az iráni film hagyományaiba (lásd: dokumentarizmus és kulcsfontosságú gyerekfigurák), miközben egy olyan világot tár elénk, mely a miénkhez nagyon hasonló és mégis annyira más. Az egy krimi (de legalábbis egy nyomozás) izgalmaival vetekedő mű elejétől a végéig leköt, és egy percre sem enged el; s habár sok minden feszül benne egymásnak (társadalmi különbségek, érdekellentétek, más és más igazságok), minden manipulációtól mentesen mutatja meg, hogy néha a jó emberek is hazudnak és bántják egymást, és van, hogy aki hibás, azt sem lehet igazán hibáztatni.
Asghar Farhadi (Elly története) Berlinben sokszorosan díjazott alkotásában a jómódú, középosztálybeli házaspár válópere egyébként csak a kiindulási pontot jelenti, amitől a cselekmény során igen messzire kanyarodunk – olyannyira, hogy hamarosan egy egészen más bírósági meghallgatás kerekedik az eseményekből, melyekben Naderen és feleségén kívül érintetté válik a férfi Alzheimer-kóros édesapjára vigyázó kisgyermekes asszony és annak hirtelen haragú, munkanélküli férje is.
A Nader és Simin erősen illeszkedik az iráni film hagyományaiba (lásd: dokumentarizmus és kulcsfontosságú gyerekfigurák), miközben egy olyan világot tár elénk, mely a miénkhez nagyon hasonló és mégis annyira más. Az egy krimi (de legalábbis egy nyomozás) izgalmaival vetekedő mű elejétől a végéig leköt, és egy percre sem enged el; s habár sok minden feszül benne egymásnak (társadalmi különbségek, érdekellentétek, más és más igazságok), minden manipulációtól mentesen mutatja meg, hogy néha a jó emberek is hazudnak és bántják egymást, és van, hogy aki hibás, azt sem lehet igazán hibáztatni.
Jodaeiye Nader az Simin
iráni filmdráma, 123 perc, 2011
Nader és Simin szerelmespár, akik együtt készülnek elhagyni Iránt a kislányukkal, ám a férfi közben meggondolja magát...
rendező:
Forgalmazza: Mokép
Bemutató: 2011. augusztus 25.
Bemutató: 2011. augusztus 25.
Film premierek

Játék
Molnár Ferenc Caramel 2005-ben, a Megasztár 2. szériájának győzteseként került a zenei köztudatba. 10 év elteltével sikere töretlen, a zenei és közélet kiemelt szereplője.
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek