Hattyú
Budapest, Marczibányi Téri MK, 2014. október 20. 19:00
Tavalyi projektjei után, melyekben olyan filmeket adaptált, mint Az órák Stephen Daldrytól (Idők folyamán) és a Tom Ford rendezte Egy egyedülálló férfi (Öngyilkos érzelmek), Feledi János táncművész-rendező-koreográfus új darabjában…

…ezúttal a forrást tekintve is megmarad a tánc műfaján belül, és egy klasszikus balettet, A hattyúk tavát gondolja újra. 

A Csajkovszkij-mű meséjében szereplő kecses és nemes madarakat megjelenítő fehér tütüs táncosok a klasszikus balett emblematikus jelképei, de a hattyú sok minden más metaforájává is vált az idők során. Ahogy A hattyúk tava magáról az életről, a felnőtté válásról, saját döntéseink és érzelmeink felvállalásáról szól, úgy a hattyú egyúttal a tisztánlátás, a bölcsesség és a hű szerelem szimbóluma is; az alkímiában pedig a szellemi tisztánlátást jelképezi, tűz és víz ellentétét szimbolizálja. 

Ezeket a problémaköröket fűzi tovább új produkciójában Feledi, aki alkotótársaival a hattyúk, azaz táncművészek szabályokkal övezett világán keresztül az igazi, tiszta vágy megjelenését vizsgálja a szigorú előírások ellenében. Milyen hatást vált ki az emberből, ha kitör a megszokottból és felfedezi egy új, korábban csak mélyen eltemetve létező oldalát? 

vj
2014.02.24