A sokkal több műfajiságot és jóval kevesebb szerzői jegyet tartalmazó film nagyon távol áll a Liza, a rókatündér varázslatosan egyedi világától. A kommunista diktatúrát soha el nem szenvedő Csudapestet itt az anarchista tüntetések kereszttüzében álló, sötét és nyomasztó Budapest váltja, Balsai Móni pedig kedves copfos naiva helyett ezúttal egy múltbéli traumával küszködő detektív, aki hiába ismeri fel egy sorozatgyilkos művét több öngyilkossági ügy mögött, nem veszik komolyan a rendőr-főkapitányságon. Kivéve egy vidékről érkező nyomozót (Schmied Zoltán), aki ráveszi a pánikbetegséggel küzdő nőt, hogy térjen vissza a terepre.
hogy azt a rendező korábban hangoztatta, az X – A rendszerből törölve az utóbbi években nagy népszerűségnek örvendő skandináv krimikre hajaz, ami azt jelenti, hogy a bűntény mellé egy saját démonjaival küszködő detektívet és egy hanyatló társadalom képét kapjuk. Ujj Mészáros filmje ugyan hozza ezeket a stílusjegyeket, de a lélektani problémák ábrázolása és a társadalomkritika felszínes szinten maradnak. Fordulatokból és feszült pillanatokból viszont nincs hiány: az X – A rendszerből törölve egy profin felépített krimi – ennél nem több és nem is kevesebb.