Madonna: Madame X
Megjelenés dátuma: 2019. június 14.
A Video Killed The Radio Star című Buggles-sláger manapság a YouTube Killed The Video Star címen látna napvilágot, és Madonna lenne a dal legszemléletesebb illusztrációja. Feltéve persze, ha az alkotók képesek lennének kicsengetni a csillagászati perköltségeket.

A videomegosztónak köszönhetően bekövetkezett az, ami a 2000-es évek közepén – tehát a Confessions On A Dance Floor album megjelenésének idején – még elképzelhetetlennek tűnt: Madonna kiszorult a mainstream pop élvonalából. (Utóbbi kifejezés természetesen a népszerűséget és nem feltétlenül a színvonalat hivatott reprezentálni.) Bele sem merünk gondolni, hogy mindez hogyan érinthette azt az előadót, aki még az 5. x-en túl is kínosan ügyelt rá, hogy minden pillanatban naprakész legyen és maradéktalanul kiszolgálja a fiatalabb korosztály ízlését. Tegyük hozzá: mindezt korántsem olyan visszataszítóan alacsony nívón tette, mint a százmilliós nézettségű YouTube-„sztárok”, sőt elmondhatjuk, hogy a 2005-ös album kimondottan pofásra sikeredett. 

A legutóbbi két album azonban már sápadtabb volt, mint egy porcelánbaba egyheti alvásmegvonás után, és ebből a szempontból a Madame X tökéletes folytatásnak bizonyul – még ha egy hajszálnyival kreatívabbra is sikeredett elődjeinél. Igaz, erre utaló jeleket csak elvétve találunk, a masszív rádióbarát semmitmondást először a dubos alapokkal operáló Future töri meg. A Killers Who Are Partying latinos dallamaival és minimalizmusával szintén egyedi színfolt, de zeneileg nem különösebben erős. A zongorás, melankolikus Extreme Occent talán a lemez legjobban felépített darabja, ugyanakkor ebben ütköznek ki leginkább Madonna hangjának orbitális hiányosságai. A Bitch I’m Loca című darab pedig a klasszikus popzenei szuperszemét, mely Nicki Minaj rajongótáborát hivatott megcélozni, ám azt az érzetet kelti, mint amikor egy házibuli szervezőjének becsiccsentett anyukája 80-as évekbeli szlengekkel próbál jópofizni a fiatalokkal. Slágert eközben nagyítóval sem találni a lemezen, és nem feltétlenül azért, mert a dalszerzőkben eleve nem volt efféle törekvés. 

Madonna és a méltósággal való öregedés viszonyát most hadd ne bolygassuk, már csak azért se, mert a Madame X legnagyobb hiányossága nem (feltétlenül) ebben rejlik. Mindezt szó nélkül elnéznénk, ha az új nagylemez nem lenne egy csaknem tökéletesen jellegtelen popprodukció. 

Kiadó: Interscope 

Trooper
2019.06.21