Rossz nevelés
La mala edicatión, 2003 Színes, feliratos spanyol film, 105 perc
A spanyol rendezőkirály újabb darabjától ezúttal is azt kapjuk, amit már megszokhattunk: fordulatos történetet sok-sok nemi extravaganciával, szerelemmel, árulással és rejtélyekkel. A több idősíkon futó és rafináltan összeszőtt események egy szerelmi történet köré rendeződnek.

A hatvanas években Ignacio és Enrique egy bentlakásos, egyházi iskolában voltak osztálytársak. Kettőjük között ártatlan, a szoros barátságból homoerotikus vonzalomba átcsapó kapcsolat szövődött, aminek a pedofil hajlamú Manolo atya vetett véget, eltávolítva Ignaciót az iskolából. 

16 év telt el azóta, s a film cselekménye valójában ekkor kezdődik: Enrique befutott filmrendező, aki éppen ötleteket gyűjt egy új darabhoz, amikor irodájában megjelenik egy férfi, aki azt állítja, ő a 16 éve nem látott Ignacio. Most Angelnek hívják és színészként dolgozik. Elhozta egy novelláját is, mely kettejük gyermekkori szerelmének feldolgozása és továbbgondolása, s szeretné, ha Enrique filmet rendezne belőle. 

Innen kezdve a szálak - az Almodóvartól megszokott módon - lassan kezdenek összegubancolódni. Néha már nem is tudjuk pontosan, hogy egy flashbackben látjuk-e a régmúlt eseményeket, vagy ez már az, ahogyan Enrique elképzeli, milyen lesz az adott jelenet a majd megrendezendő filmben, esetleg ezek a képek már a készülő film forgatásáról valók. 

Ahogy azonban Enrique egyre inkább elmerül a projektben, illetve ahogy újra fellobban a két barát között a szerelem is, új és váratlan dolgok derülnek ki Angelről és a múltbéli eseményekről. 

Almodóvárnál már megszokhattuk, hogy a szerepjáték, a nemi identitás képlékenysége és mindezekkel összefüggésben a rejtélyek szövevénye rendszerint színpompás együttest alkot. Ami ezúttal némiképp szokatlan, hogy teljességgel hiányoznak a különleges, „almodóvaros” női figurák ebből a - bár nem férfias, de mégis - kifejezetten férfi központú darabból.

recenzor
2004.09.02