A szavak titkos élete
La vida secreta de las palabras, 2005 Színes, feliratos spanyol filmdráma, 100 perc
Isabel Coixet rendező új filmjét ismét hasonló melodrámai felütéssel kezdi, mint korábbi munkáját, Az élet nélkülem címűt. A családja életét még halála előtt megtervező, rákbeteg fiatal anyát játszó színésznő (Sarah Polley) most hallássérült ápolónő, aki - mialatt kényszerszabadságát tölti - egy olajfúrótorony-baleset sérültjét, egy megégett és ideiglenesen megvakult férfit kezd ápolni egy világtól elzárt, elszigetelt helyen, az óceán közepén.


Fogyatékosságukon túl más is összeköti a két főhőst: sebeket viselnek magukon kívül és belül egyaránt. Sorsszerűnek tűnik hát, hogy ez a két ember, akik egyszerre egymás ellentétei (Hanna szótlan, hallgatag fiatal nő, aki hallókészüléke segítségével könnyűszerrel kiiktatja a külvilág zajait, míg Josef meglett férfi, aki rengeteg beszéddel és kérdéssel próbál közeledni ápolójához) és párhuzamai (az őket ért tragédiák miatt) lassan (és tényleg nagyon lassan) egymásba szeressen. S mialatt érzelmeik bontakozni kezdenek, egyre többet tudunk meg a titokzatos fiatal nő és a beszédes férfi múltjáról is.

A két főalakot számtalan mellékszereplő egészíti ki: az olajfúrótoronyban magányos oceanográfus, érzékeny, elvágyódó szakács, szigorú parancsnok és több nagyhangú melós nemzetközi csapata van összezárva (az őket megformáló színészgárda is nemzetközi: Almodóvar- és Mike Leigh-filmből egyaránt láthatunk itt ismerős arcokat). Az előző filmhez hasonlóan most is narráció kíséri a látottakat, ám ez sokkal titokzatosabb és jelentőségteljesebb, mint Az élet nélkülemben, amikor a hősnő maga szólalt meg.

Az összezártság feszültségéhez a film vége felé váratlan (és talán kicsit felesleges) fordulatok társulnak (Hannáról például olyan dolgok derülnek ki, amikre nem is gondoltunk volna). Ám a dramaturgia bonyolításával szemben szerencsére a főszereplő, Sarah Polley játéka olyan letisztult, visszafogott és eszköztelen, hogy azt bármilyen filmben bármeddig el tudnánk nézni, ezt a szerepet ráadásul a rendező saját bevallása szerint kifejezetten neki írta.
fürkész
2006.03.22