8 és 1/2 nő
8 1/2 Women, Angol-holland-luxemburgi-német vígjáték, 116 perc, 1999
"Szerintem nem láttunk még filmet, szerintem senki sem látott még filmet. Csak rögzített színházat vagy irodalmat láttunk"- mondta egyszer Peter Greenaway, aki számtalan címkét kapott már kritikusoktól, művésztársaitól és a közönségtől; pl. "öntörvényű zseni", "polgárpukkasztó zsonglőr" vagy az egyik legkevésbé hízelgő a "cinikus blöffművész". Persze amikor hollywoodi alkotókról és alkotásokról van szó, ő is tud szépeket mondani.

Greenaway így fogalmazta meg ars poeticáját: "Olyan mozit szeretnék csinálni, amely mélyen gyökerezik a kultúrában, amely tele van mindenféle rejtett utalással, amely csupa kiérlelt képből áll össze, de amelynek mégis van valamiféle narratív tartalma." "Kiérlelt képekből" nincs hiány Greenaway filmjeiben, ami minden bizonnyal annak tudható be, hogy a rendező eredetileg festőművésznek készült. Véleménye szerint minden egyes filmkockának egy-egy festménynek kell lennie, és éppen ezért szerinte minden filmesnek festészeti tanulmányokat kellene végeznie.

A 8 és 1/2 nő nem szokványos Greenaway-film. A képek szépek, de Nyman (a rendező "házi zeneszerzője") nem zenélt bele a filmbe, és mintha lenne némi történet is, ami kapcsolatot teremt Greenaway "festményei", a filmkockák között.

A tabudöntögető rendező ezúttal egy apának és fiának magánbordélyház létrehozására irányuló kísérletét vitte vászonra.

fujisan
2006.09.19