A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője
A festő, a gourmand, az entellektüel és a provokátor, vagyis Peter Greenaway ezzel a filmmel vált kultuszrendezővé Magyarországon.

Az angol mester művei nem mindig ígérnek könnyed szórakozást, ám aki kedveli a látványos szimbólumokat, a kacifántos kulturális rejtvényeket, és nem lesz azonnal rosszul némi erőszak és egy kis kannibalizmus láttán, semmiképpen se hagyja ki ezt a mára klasszikusnak számító darabot! A németalföldi festészet jellegzetes műfaja, a polgári társaságokról készült csoportképek adják az ihletet egy kortalan, maffiatörténetbe ágyazott szerelmi drámához. A látványvilág is leginkább nagyszabású, színpompás tablókra emlékeztet, melyeken lassan pásztáz ide-oda a kamera.

Az események jórészt egy, az Élet-Halál-Szerelem szimbolikus színpadává stilizált vendéglőben zajlanak, ahol Jean-Paul Gaultier tervezte kosztümökben pompázó szereplők keverednek végzetes szerelmi háromszögbe. Greenaway ősi, bevált szimbolikához fordul igen leleményesen: az ételekkel, az étkezéssel és az ezekhez kapcsolódó rituálékkal modellezi élet és halál számára fontos mozzanatait a szeretkezéstől a gyilkolásig, a konspirációtól a bosszúállásig, hogy a film végén eme szimbólumhasználat a „püspökfalat” új, (feminista) értelmezésében tetőzzön. 

Kiadás: Magyar, angol 2.0-ás hang, magyar felirat. Nincsenek extrák. 

The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover, 1989 * 120 perc * Budapest Film * (12)

Odor Emília
2008.08.04