Esti Kornél csodálatos utazása
est.hu:
|
olvasói
(0)
Esti Kornél nem véletlenül az egyik kedvenc novellahősünk, és az sem véletlen, hogy „csupán” novellahős. Figurája nem éppen vászonra termett, Kosztolányi filozofikus és művészi-skizofrén teremtménye jelen esetben mégis egész jól mutat a filmtekercsen.
Az író vad, könnyelmű, önző és szabad énje ez a figura, titkos életének végigélője, valaki, aki nem fél kimondani és megtenni a dolgokat még akkor sem, amikor „gazdateste” már rég megfutamodott volna. Praktikus egy ilyen rosszfiú-én, mert mellette az ember játszhatja a jó szerepét.
A filmre adaptált Esti-sztori legfőbb erénye a fiatal rendező szuverén látásmódjából táplálkozó „másság”, vagy ha úgy tetszik elkülönülés Kosztolányitól. Ettől lesz az egész élő, és alkalmas arra, hogy mozivásznon is élvezhető történetet kapjunk. Az Esti-novellák ugyanis nem mozgalmas akciókról, fordulatos eseményekről, izgalmas kalandokról szólnak, hanem a mélyen emberi belsőről, a gondolatok csapongásáról, a megállított pillanatok kínzó emlékeiről, számadásról, múltról és jelenről. Leginkább a kétségbeejtően rövid életről.
Két vonat várakozik egy pályaudvaron, látszólag hasonlóak, csakhogy indulásuk között potom 30 évnyi eltolódás és egészen más betervezett úticél szerepel. Az egyiken az Európa-szerte ismert író, Esti Kornél utazik utolsó felolvasóútjára Németországba, a másikon a fiatal és még ismeretlen Esti készül felfedezni Olaszországot. Az egyik 1933 telére, a másik 1903 nyarára datálható. Mindkettejüknek sorsfordító az utazás, a hosszú zötykölődés alatt ugyanis van idejük gondolkodni, számot vetni az élettel, nagy elhatározásokra jutni és még nagyobb kiábrándulásokat megélni…
Pacskovszky mozija egyszerre játékos és mély értelmű dráma, pajkos reflexió, filozofikus igényű, elegáns munka, és nosztalgikus bájjal átitatott emlékidézés.
A filmre adaptált Esti-sztori legfőbb erénye a fiatal rendező szuverén látásmódjából táplálkozó „másság”, vagy ha úgy tetszik elkülönülés Kosztolányitól. Ettől lesz az egész élő, és alkalmas arra, hogy mozivásznon is élvezhető történetet kapjunk. Az Esti-novellák ugyanis nem mozgalmas akciókról, fordulatos eseményekről, izgalmas kalandokról szólnak, hanem a mélyen emberi belsőről, a gondolatok csapongásáról, a megállított pillanatok kínzó emlékeiről, számadásról, múltról és jelenről. Leginkább a kétségbeejtően rövid életről.
Két vonat várakozik egy pályaudvaron, látszólag hasonlóak, csakhogy indulásuk között potom 30 évnyi eltolódás és egészen más betervezett úticél szerepel. Az egyiken az Európa-szerte ismert író, Esti Kornél utazik utolsó felolvasóútjára Németországba, a másikon a fiatal és még ismeretlen Esti készül felfedezni Olaszországot. Az egyik 1933 telére, a másik 1903 nyarára datálható. Mindkettejüknek sorsfordító az utazás, a hosszú zötykölődés alatt ugyanis van idejük gondolkodni, számot vetni az élettel, nagy elhatározásokra jutni és még nagyobb kiábrándulásokat megélni…
Pacskovszky mozija egyszerre játékos és mély értelmű dráma, pajkos reflexió, filozofikus igényű, elegáns munka, és nosztalgikus bájjal átitatott emlékidézés.
magyar filmdráma, 99 perc, 1994

Kosztolányi utolérhetetlen novellafüzéréből készült hangulatos film az ünnepelt író és a romantikus kamasz párhuzamos vonatútjáról.
Rendező:
Játék
Molnár Ferenc Caramel 2005-ben, a Megasztár 2. szériájának győzteseként került a zenei köztudatba. 10 év elteltével sikere töretlen, a zenei és közélet kiemelt szereplője.
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek