Hadszíntér

olvasói
4/10 (2)
A hadszíntér nem más, mint a családi béke. Kamaszfiú küzdelme és tragikus felfedezései egy középosztálybeli famíliában.
Tim Rothot mindenki ismeri. A nagy-orrú szőke, Stoppardnál Guildenstern, Tarantinónál Mr. Orange, a gyomron lőtt zsaru, vagy Az utolsó belövés tüneményesen piti dílerje. Tudjuk, hogy kiváló színész, hogy imádni-valóan néz felfelé a szemöldöke alól, de hogy rendezéssel is próbálkozna... És micsoda rendezéssel!Tim Rothról eddigi szerepei alapján joggal feltehetnénk, hogy - ha már rendez - valami pörgős-vicces kultuszféleséggel áll elő, valami trükkös mozival, amelyben csak úgy röpködnek a pergő beszólások. Ehhez képest elkészítette az év legkíméletlenebb, legfelkavaróbb filmjét, a Hadszínteret.

Az alapanyag sem kutya, Alexander Stuart azonos című regénye a nyolcvanas évek végén jókora botrányt okozott az angol irodalmi berkekben. Díjat kapott, amit visszavontak, tiltakozások, szimpátiatüntetések követték egymást. Mindez csupán azért, mert Stuart olyan témát választott, amelyről nem nagyon illik regényt írni. Változnak az idők: tavaly már a producerek is bele mertek vágni a kényes tárgyba.
Pedig első ránézésre nincs a Hadszíntérben semmi botrányos. Békés családi idill a ködjárta Devonban, valahol az óceán partján. Papa, mama, két kamaszkorból épp kilépő gyerek, sőt, hogy az öröm teljes legyen, a mama épp várandós. A szülés ugyan nem megy zökkenőmentesen - hogy mi a zökkenő, nem árulom el, a filmben nem nehéz észrevenni -, de a csecsemő tündéri, úgyhogy az ember nem is érti, mi van itt.

Aztán egyszer csak elszabadul a pokol. A fiatalabb testvér, Tom (Freddie Cunliffe) lassan rájön, hogy apja és nővére között "nincs minden rendben". E mondat finom megfogalmazása a lassan kifejlődő bizonyosságnak: az apa nap mint nap súlyosan vérfertőzi leányát. Tom egy ideig tűri a dolgot, majd úgy dönt, véget vet e rémálomnak.

Ám a Hadszíntérben nem is a téma igazán felkavaró, hanem a hihetetlen tempóváltások, a visszafogottság, az elfojtás és a démoni kitörések váltakozásai, a gyönyörű motívumok (például a ködös, esős táj pompás képei), és nem utolsó sorban a lenyűgöző színészek, élükön Tilda Swintonnal (Caravaggio, Orlando, A part).
Dukász Izidor
2001.01.01
|
The War Zone
angol-olasz filmdráma, 98 perc, 1999
A hadszíntér nem más, mint a családi béke. Kamaszfiú küzdelme és tragikus felfedezései egy középosztálybeli famíliában.
Rendező:

Tim Roth

(5 kép)


Film premierek

Rontó Ralph

amerikai animációs film, 92 perc, 2012
Játék
November 3. és 5. között az Európai Parlament idén is az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatja be az Lux-díjra jelölt, döntős filmeket.
Legnépszerűbb
Copyright © 2022 Minnetonka Lapkiadó Kft.