Fekete hattyú
est.hu:
|
olvasói
8/10 (152)

Köszönhetően annak, hogy Darren Aronofsky A pankrátorral (újra) meghódította a világot, új filmje premierjét tavaly komoly várakozás előzte meg a Velencei Filmfesztiválon.
A Fekete hattyú pedig senkinek nem okozott csalódást, sőt egyből izgalmas beszédtéma és mindenki kedvence lett, amely Natalie Portman bőven megérdemelt Golden Globe-ja után öt rangos jelöléssel várja az idei Oscar-ceremóniát.
Örvendetes, hogy a Pi és a Rekviem egy álomért rendezőjét nem szippantotta be a nagy stúdiók színes-szagos álomvilága. A figyelemre méltó szárnypróbálgatások és egy-két (kötelező) mellényúlás után most egy érett és nagyformátumú alkotó áll előttünk, aki meg akar mutatni nekünk valamit a világból, amiben élünk, s ezt nem túlmagyarázva vagy álművészkedve teszi, hanem kiforrott stílusérzékkel és mestersége biztos ismeretében. Bár Aronofsky már A pankrátorral nagyot ütött, a Fekete hattyúval feltette a koronát életművére. Amit nemrég Nolan az Eredetben olyan körülményesen és túlokoskodva kísérelt elmondani, ahhoz neki elég volt leporolnia egy orosz népmesét, és némi ihletet meríteni az azt feldolgozó, világhírű balettből.
A Fekete hattyú sokkal több, mint alkotója eddigi életművének szintézise. Magával ragadó eleganciával és artisztikusan mesél az ártatlanság elvesztéséről, a felnőtté válásról, arról, hogy mit jelent nőnek lenni, s a bennünk élő sötét oldalról. Aronofsky a Hattyúk tava metaforikus történetében találta meg annak a fájdalmasan gyönyörű pillanatnak a kifejezési lehetőségét, amikor a pillangó kiszabadul a bábból, a végeredmény pedig – hősnője szavaival élve – tökéletes lett.
Örvendetes, hogy a Pi és a Rekviem egy álomért rendezőjét nem szippantotta be a nagy stúdiók színes-szagos álomvilága. A figyelemre méltó szárnypróbálgatások és egy-két (kötelező) mellényúlás után most egy érett és nagyformátumú alkotó áll előttünk, aki meg akar mutatni nekünk valamit a világból, amiben élünk, s ezt nem túlmagyarázva vagy álművészkedve teszi, hanem kiforrott stílusérzékkel és mestersége biztos ismeretében. Bár Aronofsky már A pankrátorral nagyot ütött, a Fekete hattyúval feltette a koronát életművére. Amit nemrég Nolan az Eredetben olyan körülményesen és túlokoskodva kísérelt elmondani, ahhoz neki elég volt leporolnia egy orosz népmesét, és némi ihletet meríteni az azt feldolgozó, világhírű balettből.
A Fekete hattyú sokkal több, mint alkotója eddigi életművének szintézise. Magával ragadó eleganciával és artisztikusan mesél az ártatlanság elvesztéséről, a felnőtté válásról, arról, hogy mit jelent nőnek lenni, s a bennünk élő sötét oldalról. Aronofsky a Hattyúk tava metaforikus történetében találta meg annak a fájdalmasan gyönyörű pillanatnak a kifejezési lehetőségét, amikor a pillangó kiszabadul a bábból, a végeredmény pedig – hősnője szavaival élve – tökéletes lett.
Black Swan
amerikai thriller, 108 perc, 2010

Nina megkapja álmai balettszerepét a Hattyúk tavában, csakhogy nagy kihívás egyszerre a jó fehér, és a rossz fekete hattyút is játszani. Főleg, ha egy rivális is kinézte magának a szerepet...
Rendező:
Forgalmazza: Budapest Film
Bemutató: 2011. február 17.
Bemutató: 2011. február 17.
Film premierek

Játék
A szentendrei Skanzen a magyar nyelvterület népi építészetét, lakáskultúráját, gazdálkodását és életmódját mutatja be a 18. század közepétől a 20. század első feléig tartó időszakig.
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek