Egy makulátlan elme örök ragyogása
olvasói
(0)
Néha olyan érzésünk van, mintha az élet tele lenne elrontott kapcsolatokkal, amelyek közül a legtöbbet akár ki is lehetne törölni az emlékezetünkből - vagy mégsem? Talán pont a csalódások és be nem teljesült ígéretek azok, amelyek az idő multával mindent értékessé és pótolhatatlanná tesznek.
Ebből indul ki Michel Gondry, a zseniális kliprendező második nagyjátékfilmje, de ez nem csak Gondry mozija, hanem Charlie Kaufman forgatókönyvíróé (John Malkovich menet, Adaptáció), és persze Jim Carrey-é is. Napjaink minden bizonnyal legtehetségesebb komikusa egyre szívesebben vállal komoly, sőt, drámai szerepeket - lásd például az Ember a Holdon -, és nyilván nem azért, mert több elismerésre vágyik, hanem mert ez legalább olyan jól megy neki, mint az idétlen fintorgás és már-már akrobatikus bohóckodás.
Carrey most éppen egy szürke, visszahúzódó és szinte jelentéktelen figurának, Joel Barishnak a bőrébe bújik, aki egy szép napon megismerkedik egy harsány, kitárulkozó lánnyal, Clementine-nal, és megmagyarázhatatlan vonzalom alakul ki köztük. Egy idő után azonban pont a sok különbség áll közéjük, amely összehozta őket, és amikor kapcsolatuk már elviselhetetlenné válik, a lány úgy dönt, hogy egy új eljárás segítségével kitörölteti Joel emlékét a fejéből. Az elkeseredett férfi hasonló lépésre szánja el magát, ám amikor megkezdik szerelme kitörlését, hirtelen meggondolja magát - a folyamat azonban visszafordíthatatlan. Az eredmény pedig az idő és valóságsíkok bolond tánca, amelynek hamarosan maguk az emlékezettörlők is aktív részeseivé válnak.
Kevés hasonló filmet láthattunk az elmúlt tíz-húsz évben - vagy akár valaha is -, és ez nem csak a forgatókönyv furcsa fordulatainak, a rendezés remek tempójának és eredeti hangvételének köszönhető, hanem az egész filmből áradó melegségnek is. Mindez ugyanis gyönyörű szerelmesfilm is egyben, minden érzelgősség és felesleges romantika nélkül.
Carrey most éppen egy szürke, visszahúzódó és szinte jelentéktelen figurának, Joel Barishnak a bőrébe bújik, aki egy szép napon megismerkedik egy harsány, kitárulkozó lánnyal, Clementine-nal, és megmagyarázhatatlan vonzalom alakul ki köztük. Egy idő után azonban pont a sok különbség áll közéjük, amely összehozta őket, és amikor kapcsolatuk már elviselhetetlenné válik, a lány úgy dönt, hogy egy új eljárás segítségével kitörölteti Joel emlékét a fejéből. Az elkeseredett férfi hasonló lépésre szánja el magát, ám amikor megkezdik szerelme kitörlését, hirtelen meggondolja magát - a folyamat azonban visszafordíthatatlan. Az eredmény pedig az idő és valóságsíkok bolond tánca, amelynek hamarosan maguk az emlékezettörlők is aktív részeseivé válnak.
Kevés hasonló filmet láthattunk az elmúlt tíz-húsz évben - vagy akár valaha is -, és ez nem csak a forgatókönyv furcsa fordulatainak, a rendezés remek tempójának és eredeti hangvételének köszönhető, hanem az egész filmből áradó melegségnek is. Mindez ugyanis gyönyörű szerelmesfilm is egyben, minden érzelgősség és felesleges romantika nélkül.
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
amerikai vígjáték, 108 perc, 2004
A kliprendező-király, Gondry és a trükkös forgatókönyvíró, Charlie Kaufman újabb agyafúrt története némi szerelemmel és igen sok memóriatörléssel.
Rendező:
Film premierek

Játék
Ester Rada az élő bizonyíték rá, hogy jelentősen lerövidíthető az az időszak, amikor a kezdő zenész ötvenfős klubokban kényszerül játszani húsz fizető vendég előtt.
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek