A porcelánbaba
olvasói
(0)
Gárdos Péter idei Magyar Filmszemlén sikerrel debütáló (legjobb rendezés díjas) filmje Lázár Ervin Csillagmajor című kötetéből választ ki három történetet, s azokat rendezi sajátos, mitikus igényű szerkezetbe. A halál és feltámadás hívó szavaira rezonálnak e csodás mesék, melyek ugyanakkor a magyar történelem némely - csodára és csodálatra méltóan - szürrealisztikus szeletére is reflektálnak.
A történetek helyszíne egy „egyszer volt, hol nem volt” magyar tanya, melynek lakóit egyszerű falusiak alakítják, akiket a rendező valóban a forgatási helyszín környékén élőkből válogatott. Így azután még látványosabb a kontraszt, amint e hétköznapi figurák között újra és újra megjelenik a csoda. Az első történetben egy kiemelkedően tehetséges paraszt atlétafiúnak az lesz a veszte, hogy legyőzi a tanyára érkező katonákat mindenféle versenyszámban, s parancsnokuk ezért - nem éppen nemes - bosszút áll rajta. A második epizódban a fekete autón érkező elvtárs feltámadást ígér a tanyasiaknak, akik kétségbeesésükben mit is tehetnének mást: hisznek neki. Végül a harmadik történetben egy idős sváb házaspár szeretné elkerülni a kitelepítést, de a történelem meséje kegyetlen, úgyhogy őket is csak a feltámadás csodája mentheti meg...
A három epizód tehát nem lineárisan kapcsolódik egymáshoz, hanem a helyszín és vezérlő motívumaik alapján rendeződik csokorba. A film ígéretesen indul, játékos ötletekkel mutatja be figuráit, utána azonban lassacskán átvált a fennköltség és a szürreália nem éppen kellemes vegyülékébe, amin már az amatőr szereplők sem tudnak segíteni. De a csoda legfőképp és vizuálisan a DV-ről 35 mm-re átírt képekbe hal bele, márpedig a moziban a film hatásának legalább hetven százaléka a kép (tv-ben talán elég az ötven százalék is).
Mindazonáltal ez - úgy tűnik - rajtam kívül senkit nem zavart, s a díjak szerint mindenkinek (pl. Magyar Filmszemle zsűrije és az ott jelen lévő külföldi kritikusok, moszkvai fesztivál közönsége, moszkvai kritikusok) tetszett a film, így tehát bátran ajánlom a kedves olvasók figyelmébe.
A három epizód tehát nem lineárisan kapcsolódik egymáshoz, hanem a helyszín és vezérlő motívumaik alapján rendeződik csokorba. A film ígéretesen indul, játékos ötletekkel mutatja be figuráit, utána azonban lassacskán átvált a fennköltség és a szürreália nem éppen kellemes vegyülékébe, amin már az amatőr szereplők sem tudnak segíteni. De a csoda legfőképp és vizuálisan a DV-ről 35 mm-re átírt képekbe hal bele, márpedig a moziban a film hatásának legalább hetven százaléka a kép (tv-ben talán elég az ötven százalék is).
Mindazonáltal ez - úgy tűnik - rajtam kívül senkit nem zavart, s a díjak szerint mindenkinek (pl. Magyar Filmszemle zsűrije és az ott jelen lévő külföldi kritikusok, moszkvai fesztivál közönsége, moszkvai kritikusok) tetszett a film, így tehát bátran ajánlom a kedves olvasók figyelmébe.
magyar filmszatíra, 75 perc, 2004
Idegenek érkeznek a szeretnivaló, naiv és rafinált tanyasi emberek közé. Elszabadul a pokol.
Rendező:::
Forgalmazza: Budapest Film
Linkek
Film premierek

Játék
A szentendrei Skanzen a magyar nyelvterület népi építészetét, lakáskultúráját, gazdálkodását és életmódját mutatja be a 18. század közepétől a 20. század első feléig tartó időszakig.
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek