Ütközések
est.hu:
|
olvasói
9/10 (25)
Paul Haggis játékfilmes debütálása parányit botrányosabbra sikeredett a vártnál, a forgatókönyvíróként jegyzett, és hirtelen váltással rendezővé avanzsált hollywoodi nagyágyú ugyanis emberi gyengeségeinket és kíméletlen rasszista hajlamainkat készült az arcunkba dörgölni.
Majdnem sikerült is neki, de pont a lendületébe fulladt bele az elhatározás. A rasszista kérdéskörben szabványnak számító, csúnyán sztereotip formulák mellé ugyanis új mintákat is kapunk, a film első 20 percben kimondott okfejtő doktrínáját pedig minimum sántának érezhetjük. Ezek szerint ugyanis a világon minden ember rasszista, még aki nem, az is, továbbá az emberek elszigeteltsége szüli a konfliktus általi kapcsolatteremtés egyetlen kétségbeesett lehetőségét. Ezt persze senki sem hiszi el, és ahogyan nem ad magyarázatot, csak problémát latolgat, úgy – hál istennek – elmarad a happy end is, ami keményvonalas közönségmozi létére meglepő. Mindenesetre Oscart ért a témaválasztás, mert a kidolgozás módja leginkább csak a súlytalan konvenciók rétegeiben lebeg.
Főszereplői, akik nincsenek rosszakra és jókra címkézve a gyűlölettel átitatott mindennapok stresszében élnek, a helyszín Los Angeles és másfél napig figyeljük, hogyan ütközteti őket a másságuk. Feketék, fehérek, rendőrök, magas beosztású politikusok, értelmiségiek, kétkezi munkások, bevándorlók, őslakosok, tényleg kivétel nélkül mindenki ebben a mételyező mocsokban vergődik, és bármelyik pillanatban kifakadhatnak belőle az indulatok.
Jól szerkesztett, megrázó drámai helyzetek váltják egymást szentimentális vagy éppen megbocsájthatatlanul giccses jelenetekkel, sztártablója is vegyes képet mutat a színészi teljesítmény szintjén, de ennek ellenére érezhető a rendezői szándék tiszta mivolta. Haggis véresen aktuális kérdésben pukkangat látványos, de kicsiket szóló igazságokat. A probléma viszont valós, és nem árt, ha a mindenkori nézősereg a saját gyarlóságával van felpofozva.
Főszereplői, akik nincsenek rosszakra és jókra címkézve a gyűlölettel átitatott mindennapok stresszében élnek, a helyszín Los Angeles és másfél napig figyeljük, hogyan ütközteti őket a másságuk. Feketék, fehérek, rendőrök, magas beosztású politikusok, értelmiségiek, kétkezi munkások, bevándorlók, őslakosok, tényleg kivétel nélkül mindenki ebben a mételyező mocsokban vergődik, és bármelyik pillanatban kifakadhatnak belőle az indulatok.
Jól szerkesztett, megrázó drámai helyzetek váltják egymást szentimentális vagy éppen megbocsájthatatlanul giccses jelenetekkel, sztártablója is vegyes képet mutat a színészi teljesítmény szintjén, de ennek ellenére érezhető a rendezői szándék tiszta mivolta. Haggis véresen aktuális kérdésben pukkangat látványos, de kicsiket szóló igazságokat. A probléma viszont valós, és nem árt, ha a mindenkori nézősereg a saját gyarlóságával van felpofozva.
Crash
amerikai filmdráma, 113 perc, 2004
Rasszközi ütközések Los Angeles zsúfolt útjain, avagy a szeptember 11. utáni USA kíméletlen kritikája.
Rendező:
Színész:
Sandra Bullock
(Jean Cabot)
Don Cheadle
(Graham Waters)
Thandie Newton
(Christine Thayer)
Matt Dillon
(John Ryan)
Loretta Devine
(Shaniqua Johnson)
Jennifer Esposito
(Ria)
William Fichtner
(Flanagan)
Brendan Fraser
(Rick Cabot)
Terrence Howard
(Cameron Thayer)
Forgalmazza: InterCom
Játék
November 3. és 5. között az Európai Parlament idén is az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatja be az Lux-díjra jelölt, döntős filmeket.
Copyright © 2023 Minnetonka Lapkiadó Kft.
|
Iratkozz fel RSS-hírcsatornáinkra!
Programot ajánlok|Impresszum|Médiaajánlat|Felhasználási feltételek